26 juni 2019

Alkmaar 12 Juni 1944. van Ko Broeder : De laatste dagen heerst hier een opgewonden stemming in verband met de invasie.


Alkmaar 12 Juni 1944
Beste Oswald,
Eindelijk weer eens een berichtje van mijn kant. Eergisteren kreeg ik bezoek van een theoloog Wiegers, die jou in Berlijn ontmoet had en me je groeten kwam brengen, waarvoor mijn dank. Tevens had hij foto’s bij zich (vergrotingen die je voor het merendeel zelf genomen had; je vader had ze laten vergroten). Het deed me veel genoegen, te zien hoe jullie ongeveer gehuisvest zijn en tevens dat je het goed maakt, je zag er tenminste welvarend uit. Zijn er de laatste tijd nog veranderingen in de toestand gekomen? De laatste dagen heerst hier, zoal vermoedelijk ook wel bij jullie, een opgewonden stemming in verband met de invasie. Veel heen en weer trekken van militairen. De laatste tijd kom ik niet zo vaak in Amsterdam; onlangs echter bezocht ik nog enkele van onze gemeenschappelijke kennissen en hoorde ik dat Adrie Vis nu vrij was gekomen uit Scheveningen. Hij mag nu een baantje aannamen als hulp-bibliothecaris (of zoiets) bij de UB. Dat Henk van Dam een zoon heeft zal je al wel bekend zijn. Helaas heb ik bij mijn bezoek onlangs bot gevangen, zodat ik het ventje nog niet te zien heb gekregen. Overigens, zulke pasgeboren kinderen zien er allemaal eender uit; al beweren de vader en de moeder meestal direct er iets van dit of van dat in te zien, voor een buitenstaander blijft dit toch meestal verborgen.
Hier thuis is de toestand nog al somber. Mijn moeder kan zich nog haast niet schikken in het verlies van mijn vader, en hoewel dat voor haar het ellendigst is, drukt het toch ook de stemming in het algemeen. Daar het je onmogelijk is naar mij te schrijven zal ik dezer dagen eens naar je vader schrijven om nadere bijzonderheden over jou en de anderen te horen.
Doe mij groeten aan allen (Klaas ontmoette ik al enige keren; hij maakt het goed en wees zelf hard.)
Groeten; hopelijk tot spoedig ziens
Ko  {Broeder}

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...