28 mei 2019

Zondag 28 Mei 1944 Oos : In de trein was hij de laatste keer beschoten, 18 kogels door de Coupé en 3 doden in de coupé er naast.


Pinksteren 1944
Om eens wat verandering in toon te brengen in mijn dagboek, wijk ik af van mijn gewoonte, en schrijf ’s avonds wat gebeurtenissen op. ’s Morgens op de fabriek valt het niet mee aardig te schrijven, omdat je eigenlijk niet goed uitgeslapen bent en de pest aan de zaak hebt. Maar vandaag ben ik weer eens echt tevreden met mijn lot, als ik dat als balling zo noemen mag. Eerst met Jan dB. maar de Staatsopera, om een uur of negen. Om kaarten te kopenvoor Troubadour en Bohème, en daarna naar de Kurfürstendam, om het “Cabaret der Komiker” te zoeken. Natuurlijk de halve “Kudam” af moeten lopen, en nog drie kwartier moeten wachten tot de kassa open ging. De tijd doorgebracht in een kroegje waar de stoelen nog op de tafel stonden, en na het kaarten kopen naar huis terug. Prachtig weer is het, en Jan en ik spreken af wat te gaan wandelen. Eerst uitgebreid eten, en dan…… komt alarm. “Schwere Verbände” zoals dat dan heet. We weten wel wat dat betekent. “Schwere Cognacverbände” maakt Paans er van alles loopt goed af, de aanval wordt door de heren naar het Zuiden in Sileiën verlegd.
Na deze schuilkelder episode, de zoveelste hier in dit vervloekte land, gauw weer de korte broek aan, en naar de Spree. Op een deken heerlijk liggen baden tussen de verschillende andere lagerbewoners en bewoonsters. Een mooi gezelschap prachtige borsten en lelijke billen enz. enz. alles goed bekeken. Een merkwaardig gezelschap, ik hoop dat ik een photo ervan nog in kan plakken. Na een heerlijk braadpartijtje, waarin Hans natuurlijk weer uitblonk door een pantser van drie borstrokken (voor zijn “astma”).
Toen we uitgezond waren, en keken naar de dwazen die in het ijskoude water zwommen, kwam roodgebakken Edzard er aan in de kano. Jan de B. en ik hebben de boot overgenomen en zijn wat gaan spelevaren. Je merkt toch niet dat je in D zit als je zo’n zondag mooi weer hebt en alles plezierig kunt organiseren. Weer eten, en dan met tafel en al naar buiten. Ik zit nu in gezelschap van Thijs, Hans en Jan te schrijven, alledrie even ernstig, en de vogels zingen om ons heen.
Over zaterdag niet veel te vertellen. De Dom gezien met zijn afgebrande koepel, de grote trechters elders in de stad, steeds meer, het is niet meer bij te houden. Je krijgt er ruzie over of iets er nu al was, of dat het laatste bombardement het heeft vernield. Wat boeken gekocht, en naar huis. Skorobohatie kan zijn lezing niet houden, en dus rustig wat thuis gezeten.
Fischer opgebeld en geschrokken van zijn verhalen. 20 doden, en 45 gewonden bij een voltreffen in de schuilkelder van de Glansstoff. Zelf was hij niet aanwezig, op reis. Dinsdag gaat hij weer naar Holland. In de trein was hij de laatste keer beschoten, 18 kogels door de Coupé en 3 doden in de coupé er naast. Het wordt ernst met die oorlog. Rome schijnt ontruimd te worden. Eindelijk dan. Maar het grote offensief moet nog komen.

Alarm van 00:55 tot 01:20
Alarm van 13:50 tot 14:50.
Dit laatste alarm is in de, uit de bronnen "Jan" en "Oos"' gecombineerde telling het honderdste alarm sinds de aankomst van Oos in Berlijn. Jan kwam later in Berlijn aan en is trouwer en preciezer in het melden van de alarmen, maar mist er ook wel eens een.

Dat inplakken van die photo is gelukt:

Prachtige borsten en lelijke billen

En Jan plakt nog een blad van de scheurkalender in:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...