27 mei 2019

Krommenie, 21 Mei 1944 van Klaas : De Landwacht heeft aan veel gesmokkel een eind gemaakt en verricht nog steeds overal arrestaties.


Deze brief is van Klaas {vermoedelijk Booy} aan ene Jan. Over Oos wordt in de derde persoon geschreven en ook paps komt er in voor, respectvol Mijnheer de Bruin genoemd. Hoe dit geschrift in de verzameling van Oos terecht gekomen is kan niet vastgesteld worden maar brieven werden wel onderling uitgewisseld. Mogelijk is hij per ongeluk bij Oos in het stapeltje geraakt en nooit teruggegeven. Ze bevat een goede beschrijving van de sfeer en wat er in Holland gaande is en wordt daarom hier bij geplaatst.

Krommenie, 21 Mei 1944
Beste Jan,
Zondagmorgen, einde Mei: alles is guur buiten, ik ben bezig de kachel aan te maken, de lucht is grijs, egaal bewolkt, en het ziet er naar uit, of het zo nog lang zal blijven. Zo, dat haast de lust je vergaat om op verbetering van het weer te hopen. En zo is eigenlijk de stemming hier ook. Ieder snakt naar het einde van dit heidens moeilijk te dragen wachten op de beslissing: en met het verlopen van de Meimaand verdwijnen meer en meer de verwachtingen. Toen ik twee maanden geleden alweer hier heen kwam, was ieder ervan overtuigd, dat er binnenkort wel een invasie komen zou. Nu taant dat alweer. Je schreef, dat ik nu wel zou horen tot de groep van “over drie weken hebben we het einde”, maar die is hier niet zo talrijk. Het merkwaardigste echter is, hoe in het clubje vele figuren van alle gebeurtenissen weinig invloed hebben ondervonden. Ik ben een middag bij Jaap geweest. Die leidt niet alleen het zelfde leven als voorheen, maar is in oordeel en opvatting nog net zo zelfverzekerd. Heeft weer een behoorlijke aanloop en komt weer niet aan zijn werk toe. Tim verscheen ook, gezonder en blozender dan ooit. Roelof is nog even bang om erin te lopen. Wonderlijk zo’n wereldje op zichzelf. Ik zou me echter maar niet druk meer maken als ik jou was, over hun oordeel over jou en ons. Daan heb ik, waar ik ook kwam, steeds dezelfde indruk van gekregen. Ieder is blij dat je terug bent en over ’t heengaan wordt niet gesproken. In Amsterdam ben ik een keer bij Mijnheer de Bruin geweest. Die had van Oswald altijd de indruk gekregen, dat hij zich daar opperbest wist te handhaven en zich daarmee verzoend. Van de mogelijkheid dat er in Mei weer verloven gegeven zouden worden, heb ik nooit iets geloofd, al hebben de kranten hier een bericht uit Het Volk daarover gepubliceerd. Het zal voor jullie ook wel niet zo’n grote verrassing zijn geweest. Jan Hijmans kwam de vorige week hier, samen zijn we bij Zonneveld geweest, waar ze dachten dat Jan weer in Berlijn zou zijn. Je zit nu wel lelijk alleen, maar ik geloof dat Kees en jij er samen nog van maken wat mogelijk is. In het begin kon ik niet naar Bussum gaan, na vier weken blijkt de zin daaraan echter wel verdwenen. Je kunt dan zo weinig nieuws meer vertellen. Jan Hijmans zei me dat je moeder geen zin had om in ’t bed te blijven en dat je je daar dus geen zorgen om hoefde te maken.
Kees zal je wel vertellen dat ik het kind van Henk al bewonderd heb. Henk is op en top ambtenaar. Maakt zich erg boos op houthandelaren, die met hun voorraadopgave en … knoeien. Als grondig mens had hij alle litteratuur over voornamen uit de bibliotheken en heel Nederland geraadpleegd om zijn keuze te rechtvaardigen. Maar daarin weinig steun gevonden. Ze hebben een aardig huis daar in Zuid vlak aan de rand van de stad, en kunnen zicht met de inventaris redden, al ontbreekt daar natuurlijk nog van alles aan, wat ze met lenen hebben aangevuld. Ko is nu van het laboratorium vandaan en wacht thuis . Z kan hij zijn theoretische achtergrond inhalen. Het bevalt hem best, al was de verandering wel wat plotseling.
Noord Holland is de laatste 14 dagen erg veranderd, we worden nu beschermd door de Landwacht, die aan veel gesmokkel een eind heeft gemaakt en nog steeds overal arrestaties verricht. Ik denk, dat we daar een permanente bezetting van krijgen. Zo sta je hier alle dagen … Nel heeft haar schriftelijk eindexamen achter de rug. Dat was niet bepaald een oorlogsexamen, vrij moeilijk, over mondeling is echter nog maar weinig bekend, alleen zal het wel laat in Juni worden. ik ben ingeschakeld in de productie en behandel zeer vele konijnen en ouder huisvee. Dat hier in steeds grotere hoeveelheden ter genezing verschijnt. Vader heeft zich ver bazend goed ge houden al die maanden. Maar laat zich nu wat steun wel aanleunen. Dat komt hem wel toe ook .
Tika heeft haar werk nu weer wat meer in de buurt, zodat we elkaar meer kunnen zien dan in ’t begin. Dat was toen wel moeilijk na zo’n lange scheiding. Ze is best en je moet met Oswald en Jan de groeten van haar hebben. Maar laten we hopen dat we jullie ook nog spoedig hier mogen verwelkomen
Tot schrijfs
Klaas



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...