21 mei 2019

Zondag 21 Mei 1944 Oos : Thuis gekomen nog wat rondgelopen in de zon, met pijp en korten broek.


Zondag
Uitgeslapen tot negen uur. Broek gerepareerd.
Wat eten gekookt en maar naar de Fr Strasse om een pakje van 7 kg te halen. Luftwarnung. Tijdig pakje gekregen. Baracke i.d. Georgenstrasse is afgebrand. Zuur als je er een pakje hebt liggen Steeds wachtend op alarm naar huis gereisd. Daar alles in rep en roer, koffers naar het hok, mensen in de kelder, alles omdat er even geschoten was. Entwarnung na 2 uur.
Naar station en verder naar Jan Egberts. Zelf niet in goede stemming, in een stoeipartijtje met Hans mijn nek verrekt. Dat stuk vlees is ook zo zwaar en ik had hem op mijn rug.
Jan E. ook niet in te best humeur. Kees, die gips zou meebrengen verschijnt niet. Dan had ik me ook de reis naar de Fr. Str. En terug kunnen besparen! Bob is van de week geweest en onverrichter zake terug gekomen, hoewel afgesproken was met Jan, dat in ieder geval J Witkop gewaarschuwd zou worden. Jan excuseert zich niet, hij blijkt niet voor iedereen thuis. Als het mijn vriend niet was geweest, had ik hem nog wel even erger de waarheid gezegd. Ik sloof me uit hem afleiding te verschaffen, en offer mijn Zondag aan Herzberge, en dan krijg je dergelijke antwoorden als je vraagt waarom hij zich niet aan een afspraak houdt. Enfin, te veel zeggen is nu niet geraden, per slot ging ik met een paar lepels en vorken en gemaakte sokken weg, en liet een te repareren broek achter.
Thuis gekomen nog wat rondgelopen in de zon, met pijp en korten broek. Aan de Spree heeft de vergadering van het senioren convent (Jan de B, Edzard en ik) op een vlotje de houding voor de volgende vergadering besproken.

Deze foto's zijn dan wel niet op een vlotje genomen maar stellen wel het senioren convent voor.




De enveloppe van een brief uit Utrecht, de brief zelf is helaas verloren gegaan. Aan de linker kant is de enveloppe door de censuur open gesneden en weer dicht geplakt.




Jan:

Zondag 21 Mei 1944.  

Vanmorgen hadden we een ontzettend lange Luftwarnung, van 12.20 – 2.00. er gebeurde echter niets, en ik ben ook maar rustig doorgereden naar Tegel, naar Fred. Het enige nadeel was, dat ik mijn middageten erbij inschoot, want de restaurants gaven geen eten uit. Het voodeel was dat de treinen geweldig leeg waren, de menschen durven niet te reizen.
Daarna heel genoeglijk met Fred zitten praten. Hij vertelde dat ze tegenwoordig bij Borig kanonnen maken met een loop van ± 13m lang en een buitendiameter van de loop van ±1,50m Kaliber van tegen de 50.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...