22 mei 2019

Amsterdam 17 Mei 1944 van Paps : Ik heb al zoo’n idee dat je veel van mijn vroegere uitlatingen beter begrijpt dan vroeger.


Amsterdam 17 Mei 1944
Mijn beste Oos,
Ja, we leven op het ogenblijk hier in een rustige periode d.w.z. we hebben bericht over je na het laatste grote bombardement en dan zijn we weer opgelucht zolang het duurt.
We hebben de laatste dagen verschillende prettige brieven van je gehad. Ik heb ze niet bij mij hier op het kantoor, maar ik zal je beantwoorden voor zover ik mij de vragen herinner. Trouwens voor het beantwoorden van vragen is Mans aansprakelijk want die heeft altijd je brieven er bij dus dat is het gemakkelijk.
Het doosje met de cigaretten Nur für Kriegsgefägne, zullen we voor je bewaren. Het lag al in de prullenmand sinds enkele weken, maar dankzij het dienstbodevraagstuk was de mand nog niet geledigd en vonden we het dus nog. Die cigaretten waren m.i. helemaal niet zo slecht; ze waren slecht gevuld en de tabak was te kort zoodat er alles uitviel maar de smaak viel mij lang niet tegen. We roken ze hier wel slechter.
Wat de pakjes betreft is heusch alles aangekomen. De kwestie was dat wij je brief met de inhoud van het grote pak kregen terwijl we het vorige pak nog niet hadden ontvangen. Toen klopte het natuurlijk helemaal niet en dachten we dat er van alles gestolen was, maar dat was niet zoo. Enkele dagen later kwam het bedoelde pak en alles was fijn in orde. Ik heb er echter bezwaar tegen dat je zoveel stuurt; we stellen de bedoeling natuurlijk zeer op prijs maar we moeten niet in het euvel vervallen dat we elkaar de zelfde dingen sturen, dat is gekheid. Zoo moet je zeker niet meer koffie of suiker sturen. En over het algemeen vind ik dat je beter zelf kunt opeten wat je krijgt. We komen hier heus niets te kort, dat zou je erg meevallen. Ook je lichaam gaat er naar staan; dat hongergevoel dat ik de eerste jaren vrijwel voortdurend had is nu vrijwel geheel verdwenen, en uit zich hoogstens in een gevoel van flinken eetlust zoo tegen 6 uur n.m.
Je behoeft dus niet bezorgd te zijn over ons, want dat is geheel overbodig en alles wat we verlangen is dat je je zo goed mogelijk voedt zodat je wat meer reserve hebt voor een mogelijke slechte periode, die je hoogstwaarschijnlijk nog wel eens zult moeten doormaken. Afgesproken?
Je schrijft nog over dat boek over sterrenkunde, waarin de schrijven aanneemt dat we midden in een bol wonen, of, ik zeg het verkeerd, aan de binnenkant van een  bol wonen met alle consequenties daarvan. Ik heb van die theorie wel eens wat gelezen; zoo op het eerste gezicht lijkt het kolder, maar dat leek de theorie van Galilei ook aan zijn tijdgenoten en met nog meer recht. Ik zal dat boekje graag lezen want ik vind zoo’n wilde nieuwe theorie altijd interessant. Ik heb zelf ook zoo’n wonderlijk boekje over het heelal, ik weet nu uit mijn hoofd niet hoe het heet, maar ik geloof “Stimme aus den Weltall”. Die man beweert dat er regelmatig seinen van andere hemellichamen ons bereiken en hij heeft het over het “zwarte lichaam”, waarin alles zich afspiegelt zodat het heelal veel groter lijkt dan het in werkelijkheid is enz. enz. Kolder! of kolder?
Uit je brief aan Lily vernam ik voor het eerst iets naders over de affaire Arie van der Linden. Mams had mij er wel iets vaags over gezegd, maar het juiste wist ik niet. Rare boel tegenwoordig tusschen die jongen en  meisjes. Ze weten zelf niet wat ze willen. Eerst was Lili dol op Arie, tenminste die indruk kreeg ik. Na jaren wachten komt hij voor en nee zegt ze “mij niet gezien” vroeger zeiden wij ronduit, wil je of wil je niet en daarmee was het aan of uit, afgelopen. De meisjes hebben tegenwoordig teveel romans gelezen en films gezien, geloof ik. Er is nu weer een nieuwe kaper op de kust, die wel de … in het … van Arie zal zijn n.l. Piet L., een aardige jongen overigens, zoveelste jaar chemicus, muzikaal en dat moet Lili hebben, prettig gezicht, zeer in de smaak bij Mams (ook een factor) enz. enz. Of dat wat wordt weet ik nog niet. Hij lijkt mij wel een normale jongen die weet wat hij wil, het zal mij benieuwen of het menens wordt.
Verder schrijf ik nog over Jan Egberts. Ja, dat is erg vervelend dat jullie nu daar van elkaar af groeien in plaats van de vriendschap hechter aan te sluiten. Je moet maar wat geduld met hem hebben, die jongen tobt misschien erg over zijn meisje en vandaar mogelijk zijn apathie. Overigens ben ik het met je beschouwing volkomen eens. Nu zie je pas hoe het vele menschen aan innerlijke beschaving ontbreekt en dikwijls zijn het juist die, die in het gewone leven uitermate vrolijk zijn en zeer gehecht aan etiquette enz. Ja, de aap komt dikwijls weer uit de mouw. Ook….
Ik heb de brief moeten afbreken omdat ik bezoek kreeg van … de vader van Jan de Boer. Leuk, we hebben erg gezellig een poosje zitten praten over jullie; over honderd dingen. Met dat al weet ik niet meer wat ik achter dat ook heb willen schrijven, maar enfin, dat doet er niet toe.
Mams verjaardag hebben we gezellig gevierd, ondanks je afwezigheid die toch altijd een pijnlijke noot blijft bij alle min of meer feestelijke gelegenheden. Niet dat we nu zo direct over je zitten te treuren, maar er is toch altijd zoo iets bij dat niet uit je gedachten gaat. Laat ons maar hopen dat het einde niet zoo ver weg meer is en dat je dan voorgoed naar huis kunt komen. Wat zullen we dan veel te praten hebben, en prettig te praten want uit alles merk ik dat onze opstelling over zeer veel dingen geheel overeen komt. Ik heb al zoo’n idee dat je veel van mijn vroegere uitlatingen beter begrijpt dan vroeger. Is dat zo, of verbeeld ik het mij maar in mijn eigenwaan?
Tot volgend schrijf dan maar. Het beste
Vader

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...