31 mei 2019

Woensdag 31 Mei 1944 Oos : Om 7 zou het beginnen. Prompt zeven ging het licht uit. Luftwarnung.


31 Mei 1944
Groot nieuws, Dr Jüngling, vroeger Gf. Lb. Komt nu naar Chm. E. Na zijn ontslag uit den dienst. Voor mij is dat erg goed, ik krijg nu natuurlijk meer steun van de wetenschappelijke kant. Nowak stelde me voor, en vertelde dat ik electrische metingen en andere belangrijke dingen deed, en dat ik b.v. ook grafische voorstellingen gemaakt had van mijn werk enz. Tegenover anderen is hij altijd aan het opscheppen, en het verbaast me steeds weer hoe correct hij altijd tegen me is, ik heb niets en nooit wat aan te merken gehad. Dit in tegenstelling met wat je zo over hem hoort. Gewerkt, en genoten van de rust dat R. er niet is.
Warm weer, kousen uit dunne broek enz. echt in zomertenue.
Naar de Schlußnuß, liederen avond. Om 7 zou het beginnen. Prompt zeven ging het licht uit. Luftwarnung. Iedereen holt naar buiten. Daarna, 20 minuten later, iedereen liep op de straat, “Entwarnung”, en het spul komt binnen. Maar … een suppoost stuurt ons weer weg met het bevel naar de schuilkelders te gaan. Er blijkt niets waar te zijn van het vermeende “L15” zodat we weer terug lopen. Ruim acht uur begint de avond. Prachtige stem, goede begeleiding.

Kaartje van Oos
 Kaartje van Jan
Er waren geen programma's (drukkerij uitgebrand?) dus heeft Oos het maar even opgeschreven:

Om half elf thuis, de anderen liggen al in diepe rust. Behalve Edzard, die vertelt: FAOwerkt 5 dagen per week een uur langer: dus van zeven tot kwart over zes. Dit zijn wel de laatste symptomen. Want, wat gaat er niet een tijd verloren met alarm, een fractie ervan kan maar ingehaald worden op deze manier. En verder zijn de mensen op.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...