30 mei 2019

Dinsdag 30 Mei 1944 Oos : Mooi weer, als ze vandaag niet met de invasie beginnen dan komt er niets meer van.


30 Mei
Natuurlijk weer gewekt door Luftwarnung. Dat hoort er tegenwoordig bij, anders slaap ik niet normaal! Op de fabriek mijn kleren uit, en het dunne werkbroekje met blauwe kiel aan, kousen uit en op open sandalen door het lab heen. Je moet je maar nergens wat van aantrekken, ze kijken wel een beetje gek, maar dat is niet erg. Ik moet nog eens een photo nemen van dit geheel. Het is heerlijk om er zo luchtig bij te lopen maar … als er alarm komt moet je je helemaal verkleden. De baas is met verlof, op dienstreis liever gezegd, maar ik denk dat hij wel bij zijn vrouw zal aanlopen, maar ik vind het niet aardig dat hij mij werk opgeeft! Ik moet waarachtig nog hard werken! Overigens kan dat wel eens erg prettig zijn.
Het weer is vandaag nog beter dan gisteren, al is zoiets haast niet mogelijk. De natuur gaat verkwistend om met de paar mooie weken die ze ons schenken wil.
Als ze vandaag niet met de invasie beginnen dan komt er niets meer van. Weer in de schuilkelder maar gelukkig geen bommen, snel weer afgeblazen.
Spreekrans houdt buiten zitting, en de Fransman “Marcel” houdt een voordracht over Frankrijk. Een voordracht is het eigenlijk niet, de toestand werd meer besproken. Hij heeft wel een goede kijk op de zaak, een ruime blik. Overigens is de toestand in Frankrijk erg veranderd, en nog pijnlijker dan in Holland.
Vervelend was, dat de eerst van de Barak eerst een beetje schuchter, maar later steeds brutaler mee kwam doen. Vooral Opdencoer, die n.b. met een “grapje met lucifers” kwam aanzetten, zo weinig had hij ervan begrepen in dat halve uur dat hij al meeluisterde. Verder is het vervelende dat de “Spreekrans” nu de naam krijgt van over politiek te praten, wat helemaal niet waar is. De volgende vergadering zal dus weer binnen gehouden moeten worden. Jammer, want het kan zo heerlijk zijn buiten, na een warme dag. Hans b.v. zit van 7 tot 5 in een kelder en ziet geen straaltje zon. Ik ben dus wel gezegend met mijn ruime laboratorium.

Volgens Jans dagboek : Alarm van 11:15 tot 11:40

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...