31 mei 2019

Berlijn 31 Mei 1944 Brieven 83 & 84 : Alleen van mams krijg ik zo nu en dan iets voor Grand-père, maar Lily zou toch ook kunnen schrijven.


83
Berlijn 31 Mei 1944
Lieve Paps Mams en Lily,
Zo, de briefkaart aan Grpère is af en nu maar weer eentje naar huis. Zouden jullie niet wat meer briefkaarten voor Grpère kunnen schrijven? Alleen van mams krijg ik zo nu en dan iets, maar Lily zou toch ook eens in de maand kunnen schrijven. Ook Maarten heb ik er om gevraagd, maar ik krijg nog geen bericht van hem. Ik zorg steeds dat er eens per week een kaart naar hem toe gaat. Maar het wordt wel eens moeilijk, omdat ik niet weet wat hem interesseert.
De zomer heeft hier nu definitief zijn intrede gedaan. De eerste Pinksterdag heb ik heerlijk in de zon gelegen, (na eerst twee uur in de kelder te hebben gezeten!) en ’s avonds heb ik nog even in een kano een eindje gevaren. Je hoeft maar twee stappen te doen en je zit aan de Spree, waar aanlegplaatsen zijn van een botenhuis, wat makkelijk is met zwemmen. Verder is er nog een grasveldje, alles direct bij de hand. Ik ben blij dat ik in dit lager zit, en niet in de stad, zoals de meeste van onze groep. Het is n.l. geen pleziertje iedere dag een uur heen en een uur terug te reizen in een zomerse atmosfeer. Er blijft voor ons al weinig tijd over om onze besognes af te werken, en dat reizen gaat van je eigen tijd af. Er wordt over ge-
84
praat, dat de werktijden nog langer worden, nog een uur er bij. Ze doen maar.
De tweede pinksterdag heb ik wéér twee uur in de kelder gezeten, en ben toen naar het andere eind van Berlijn gegaan, waar Pels nog steeds in een ziekenhuis ligt. Hij heeft een complicatie gekregen bij de vervelling na zijn roodvonk. Jan Egberts was er ook, en we zijn samen terug gereisd. Jan E. heeft zich hersteld van zijn indolentie en is weer in orde.
Zaterdag heb ik den Heer Fischer opgebeld en gesproken, hij is gisteren naar Holland vertrokken en heeft beloofd op te bellen. De reis schijnt tegenwoordig ook al gevaarlijk te worden. Ik hoop dat Paps niet te veel moeilijkheden krijgt met zijn dagelijkse toch naar A’dam .
Brief van Lily ontvangen. Fijn dat het goed gaat met het examen. Jan de Boer staat te wachten, we gaan naar de cantine.
Veel liefs
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...