24 mei 2019

Woensdag 24 Mei 1944 Oos : De Dom is uitgebrand, bij Schl. Bahnhoff is een grote brand.


Woensdag 24 Mei ‘44
Gisterenmorgen, om ongeveer half zes ’s morgens werd ik wakker door een geluid als van een knagende muis. Aangezien die krengen laatst al mijn brood zaten te eten, werd ik boos en keek ik op. En wat zag ik? Een koolmees, die midden in de kamer op tafel zat, en probeerde van mijn boter te snoepen, maar dat lukte niet want er zat een papiertje omheen!
Vannacht weer uit bed, eerst lucht gevaar, waar niemand zich iets van aantrok, maar toen alarm, plotseling was er niemand slaperig meer! Een geren en gedraaf, en iedereen ten slotte in de schuilkelder.
Zwaar bombardement om een uur of elf. Kort maar hevig, na afloop TRO in brand en verder in de stad enorme rookpluimen. Pijpje gerookt tot troost, al is het effect tegenwoordig groot, bij een bombardement, het brengt, voor zover het geen directe militaire objecten treft, de vrede niet sneller. Eigenlijk trekt zich niemand van dit alles iets aan, zolang het hen niet zelf treft.
De Dom is uitgebrand, bij Schl. Bahnhoff is een grote brand, die ’s avonds nog te zien is.
Inkopen gedaan, geen spek gekregen helaas. Wel rabarber en drie eieren. Heerlijke maaltijd bereid: bloedworst met aardappels, rabarber en griesmeelpudding toe. Rond en dik op bed gaan liggen, en geslapen tot kwart over tien, om de slaap die ik tekort had in te halen. Er kon wel weer alarm komen! {Ja, om 01:10}

Alarm van 00:50 tot 01:20
Alarm van 10:50 tot 11:35 Bombardement nr 18


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...