23 mei 2019

Dinsdag 23 Mei 1944 Oos : Zeer bewogen vergadering van de Spreekrans met lezing van Thijs.

 Dinsdag 23 Mei

Luftwarnung gehad, dus te kort geslapen. {van 00:15 tot 01:20}
In de cantine aardige grap beleefd. Jaap Terborg, die altijd even gek doet, zodat hem ook altijd extra gekke dingen overkomen. Jaap gaat weg en trekt een verkeerde jas aan. Onderaan de trap gekomen zegt hij: “hé, ik heb mijn riem vergeten” en wil teruggaan. “Zeg wat heb jij daar voor een speldje op?” Toen wist hij zeker dat hij de verkeerde jas had! Later vertelde Jan vd Braak dat er een Deen opgewonden van de cantine terug kwam en beweerde dat men zijn jas had willen stelen.
’s Middags nog gewerkt aan insignes en een waterpijp; alles voor de Spreekrans.
Pakje naar Grandpère weggestuurd. Er zit geen Aplona in, ik heb abusievelijk het Poviet voor Aplona aangezien, en ingepakt. Later had ik geen zin meer het weer uit te pakken.
Zeer bewogen vergadering met lezing van Thijs. Lezing kort en met weinig overtuiging, voorgelezen.
Het uitreiken van de “insignes” door Ad was uitstekend. Al begon hij met een lange preek, waarbij hij ons liet staan. Wat egoïsme betreft is hij al bijna dominee!

Everhard op de tram. Het balcon is stampvol, en een D probeert er door te komen tijdens de rit. E houdt de deur dicht, en de man wordt ten slotte woest en schreeuwt. E zegt dat hij niet bang hoeft te zijn, dat we helemaal niet op zijn gezelschap gesteld waren en hem geen minuut langer zouden houden dan noodzakelijk was. Merkwaardig stil werd de man. Als je maar een grote bek opzet! Wel werd er elders gezegd: denk er om, “Sie werden hier auch bluß gebuldet!” Hierop kun je dan niet antwoorden al begrijpt zo’n vent niet veel van de wijze waarop we hier gekomen zijn.

Diep verontwaardigd kom ik van de WC terug. Ik moet n.l. poepen, en daar is me die WC zo vol dat er op de enige plé met “Vrij” twee man zitten! En nu moet ik met mijn volle rectum wachten tot de heren hun sigaret opgerookt hebben!

Verslag van de vergadering:


Samenvatting van de lezing:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...