30 mei 2019

Utrecht 22 Mei 1944 van Lily : Mams en ik spelen béélderig (een woord waar Paps wat van krijgt gewoon) quatremains.


Maandag 22 Mei
Lievenoos,
Hè hè, foei foei, dat is alweer achter de rug. Het schriftelijk examen bedoel ik. Over ’t algemeen ben ik niet ontevreden. Ik ben na afloop (het was 2 dagen achter elkaar) eerst direct naar Wassink, mijn oude talen leraar gestapt, om eens te kijken hoe ik het gemaakt had. En, schrik niet, hij verwacht dat ik voor Grieks een 8 en voor Latijn een 7 zal hebben! Heb jij nou niet een knappe zus? Gisteren middag hadden we het laatst Engels. En dat heb ik volkomen verprutst. Omdat ik te moe was. Ik kòn niet meer. Ik reken op een 4 of zoiets, dan kan het altijd nog meevallen. Enfin, voor Frans hoop ik een 8 te hebben, en Duits is wel een 6, zodat ik de moed niet opgegeven heb. In ieder geval kan mijn Grieks met het mondeling een stootje velen, en dat is het belangrijkste. 24 Juni heb ik mondeling, denkelijk ook twee dagen. Het is in Amersfoort, dat vind ik ontzettend vervelend, want je wordt van examen doen toch al zo moe, en als je dan in zo’n trein moet hobbelen, verschrikkelijk naar, enfin, niets aan te doen. Ik hoop tegen die tijd lichamelijk wat fitter te zijn, want dat laat te wensen over. Woensdag zou ik Wasink hebben, en laat ik me daar opeens een dikke roode keel hebben, ik kon haast niet slikken van de pijn. En Vrijdag daarop zou ik examen hebben! Wassink kwam, toen hij gewaarschuwd was, direct hierheen hobbelen op zijn houten banden en heeft nu ’s morgens en ’s avonds hier les gegeven. Het is een reusachtig aardige kerel. Je moest hem meemaken. Ik hoorde onlangs vertellen dat hij een beroemde Leidenaar is geweest. Dat vinden jullie misschien al voldoende reden om hem met de nek aan te zien, maar dat doet aan ’t feit dat hij geweldig aardig en geestig is niets af! Nauw, ik ben maar blij dat ik van dat schriftelijk af ben. Ik was eigenlijk half ziek toen ik het deed, koortsig, neusverkouden, hoesterig. Ik vind eigenlijk hoe langer hoe meer dat ik erg knap ben, (!!!) want ziekte – en liefdesperikelen ten spijt, maak ik toch mij oude talen maar behoorlijk. Het stinkt een beetje, vind je ook niet?
//
Zo- het is nu maandag en ik ben bij Wassink geweest, en deed niets anders dan allerlei belachelijke fouten maken die ik anders nooit maakte. Nu zei Wassink n.b. heel koeltjes dat ik maar eens een week helemaal vacantie moest nemen! En hij was er zo volkomen rustig onder, net of hij er zeker van was dat het best kom lijden. Dat zei hij trouwens. Nu, ik vind het heerlijk en heb het ook echt wel nodig. Ik ga een paar dagen bij Nan logeren en kom dan fris weer terug. O. jasses, er komen mensen voor de kamer, en n.b. weer vrouwen! Het lijkt wel of ze ’t er om doen. En ’t zij nog Hollandse ook!! Als dat maar niet weer net zoiets wordt als no één was. Enfin, maar afwachten. Ik ben ontrouw geweest, het is al weer een week of drie geleden at ik je geschreven heb. Dank voor je brief, tussen haakjes; je schreef dat ik Arie niet in de steek moet laten en met hem moet blijven omgaan! Met elkaar omgaan deden we eigenlijk niet, we schreven alleen maar. Maar, weet je, ik geloof dat dat de zaak voor hem nog veel moeilijker zou maken. Denk je ook niet? Hij schreef zelf dat hij met verder corresponderen alleen zichzelf maar voor de gek zou houden. Nu weet ik helemaal niet hoe dat is met jongens, maar ik, voor mij, zou het makkelijker, liever gezegd minder moeilijk vinden, helemaal niets van de persoon in kwestie te horen of te zien. Bovendien zou ik het ook héél moeilijk vinden om te schrijven, want, zie je, als de zaak nu zo stond dat ik nooit anders dan vriendschap voor hem gevoeld had dan was het heel wat anders maar dit is voor mij een heel penibele zaak geweest, ook vanwege andere complicaties, en ik heb moeten kiezen. Ik heb nu zo gekozen en heb de knoop doorgehakt. Als ik nu weer moet gaan schrijven wordt het maar weer een verwarde massa in mijn brein. En toch voel ik alleen maar vriendschap voor hem. Ik geloof dat het het beste is de zaak maar te laten zoals hij is.
Ziezo dit is de ernstige afdeling geweest. Mopjes weet ik niet te tappen op het ogenblik. Je schrijft dat je ons er van verdenkt jou wat op de mouw te spelden wat betreft de ontvangst van je pakjes! Wat denk je wel?? Als wij iets niet krijgen dan schrijven wij dat werkelijk wel hoor, maak je niet benauwd. Dat spek was uniek en fantastisch. Ik denk wel dat ik een heleboel vragen van jou vergeet te beantwoorden, maar, je weet, ik heb vacantie nodig. Ik wil deze brief wegsturen omdat ik zo’n tijd niet geschreven heb, maar daarom wordt hij waarschijnlijk ook minder gezellig; mijn andere brieven schrijf ik altijd in étappes als ik in een gezellige bui ben maar deze heb ik bijna achter elkaar geschreven. Mams en ik spelen béélderig (een woord waar Paps wat van krijgt gewoon, waardoor ik het dan ook heel vaak gebruik) quatremains, synphonieën van Beethoven en Mozart. Leuk hè. Juffrouw Kwast doet ze eerst met ons, en dan moet je maar zo van het blad lezen, de meest ingewikkelde maat heb je bij Beethoven, het is afgrijselijk zenuwslopend, want zij speelt maar door, en dan moet je het zien bij te sloffen. Ontzaglijk leuk eigenlijk, want er zit spark in. en ik ga ook al aardig vooruit, het is eigenlijk nooit zó dat ik het niet meer op kan vagen, als ik er even uit ben. Zaterdag avond ben ik even bij Piet geweest, die gelijk met mij onder ’t mes was. De eerste helft, Vrijdag, had hij heel behoorlijk, maar de tweede helft, Zaterdag, had hij net zo verpest als ik mij Engels. Hij doet ’t binnenkort over, en zei, (vond zichzelf reusachtig flink) dat hij aan de tentatie om naar een orgelconcert, Bach, in de Klaaskerk te gaan weerstand had geboden en besloten had niet te gaan, omdat hij werken moest. Hij was vroeger de mening toegedaan dat je net zo goed wèl kon doen waar je zin in had, want hij is in de 5e klas v.h. Gym. blijven zitten en had er toen spijt van als haren op zijn hoofd dat hij uit “werkens oogpunt” niet meegegaan was met een schoolreis naar Brussel. Maar nu is hij plotseling reuze ijverig geworden en ontzegt zich genoegens. Hij is erg geestig, en zijn moeder is een heel lang mager mens, vreselijk kwiek en gevat, en ze heeft vroeger op ’t lab. gestaan waar paps assistent was. Zijn pa is net een Engelsman, vreselijk “clean shaven” en weinig spraakzaam. De zusters van zijn pa hebben in één of andere naaikrans van Tante Fie en Tante Marie gezeten vroeger. Allemaal even idioot vind je niet. Daar kom je zo langzamerhand achter en telkens ontdek je weer wat geks.
Nu Oos, ik ga je brief posten, tot de volgende keer maar weer, groeten van Tante Marie
Kusje van Lily 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...