25 mei 2019

Berlijn 25 Mei ´44 Brief 81 & 82 De "Spreekrans": een merkwaardig mengsel van onzin en ernst.


81
Berlijn Schw  25-5-44
Lieve P.M. en L.

Zoals jullie wel in de krant gelezen zult hebben, maken we weer een periode van versterkte aanvallen op de hoofdstad mee. We worden ’s nachts door een paar vliegtuigen uit bed gehaald, en overdag komt er zo nu en dan een zware aanval. Gisteren merkten we er zelf niet veel van, maar meer de stad in was het heel erg. De Dom is uitgebrand, met een paar andere grote gebouwen in de buurt. Merkwaardig hoe steeds weer de zelfde gebieden het zwaar te verantwoorden hebben, er zijn kennelijk bepaalde vliegroutes, zuur is het als je op die route ligt, dan krijg je telkens iets in de buurt. Overigens alles weer gezond, van de extra toewijzingen die ik hiervan weer krijgen zal, stuur ik een deel naar jullie, of je er bezwaar tegen maakt of niet. De voeding is op het ogenblik schandalig goed, we hebben b.v. deze week 3 eieren!
De berichten die de verlofgangers uit België en Frankrijk meebrengen, zijn niet bepaald rooskleurig. Voor de gewone man is het eten niet te betalen 50 gr Boter per maand! Daar verhonger je mee, en dus wordt er zwart gekocht. De bombardementen nemen afschuwelijke afmetingen aan. Ik vrees ook wel eens grote vrezen voor Utrecht, met zijn centrale positie wat betreft de spoorwegen. Een tapijt dat bedoeld is voor het centraal station reikt wel tot halverwege de Maliebaan, tot de schouwburg denk ik zo. Dat is de tegenwoordige oorlog, daar is niet veel aardigs meer aan.

82   25-5-44
Na deze oorlogsbrief even een gezellig epistel. Maak je niet ongerust, Jan de B. ontvangt net een brief van zijn vader, die nog geen bericht heeft v.h. bombardement van 10 Mei, dat er helemaal niet geweest is! Alleen de achtste was er iets gebeurd. Het doet ons plezier dat onze resp. ouders bij elkaar op bezoek komen, getuige de brief van paps van 17 Mei die ik 22 mei ontving. Jan bericht echter dat die vaders wat aan het uitbroeden zijn, maar ik heb hem gerustgesteld en gezegd dat mijn vader helemaal niet zo broeds is.
Dinsdag hebben we weer een erg prettige voordracht van de “Spreekrans” gehad, voor jullie zal deze naam ook wel langzamerhand een begrip zijn geworden voor een merkwaardig mengsel van onzin en ernst. We hopen maar dat de vader van Jan de Boer het vermenigvuldigen van de verslagen kan volhouden. Misschien kan Paps hem daarbij wat helpen? Praat er maar eens over.
Gisterenmorgen om half zes werd ik wakker van een geluid dat me deed denken aan de muizen, die er bij ons rond lopen. Maar het kwam uit de hoogte van de tafel. Ik keek op en daar zat me een koolmees heel doodleuk op mijn pakje boter! Het papier hinderde hem in zijn gulzige bui, vandaar het lawaai. De ramen staan altijd helemaal open bij ons.
Ik ben erg benieuwd of het pakje van de 18e aankomt, stuur s.v.p. direct bericht als het er is. Ik had nog wat verlangens, een dictaat cahier, een zwembroek. De brandweer staat weer aan de Spree, dus is er alarm te verwachten, ik ga dus maar niet verder.
Veel liefs
O.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...