22 april 2019

Zaterdag 22 April 1944 Oos : Tussen Deutsche en Fraßösische Dom in. De eerste is kapot, de tweede half.

Zaterdag 22 April.
Zoals gewoonlijk heb ik het ook vanmorgen enorm druk. De moeilijkheid is, dat er in een halve dag net zoveel privé zaken moeten gebeuren als anders in één dag. Verder zitten er nog een verslag, en het toneelstuk Iphigenie op me te wachten.
Na twaalf naar Börse voor de Cakes, en naar de staatsoper. Programma niet interessant, op één na alle opera’s gezien. Met Jan de Boer verder op zoek naar gebakjes in een straatje achter Börse. Daarna via Collignon (boekje over kunststoffen gekocht) naar de photo’s (zijn genomen op 27 Februari). Dat was een verrassing, ze zijn geweldig leuk geworden. Daarna gaat Jan B naar huis, hij moet oefening van de Luftschutz meemaken. Bij Gellius worden ze vervelend, ze vragen wat je eigenlijk hebben wilt, en dan weet je op zo’n moment niets te zeggen.
In Zum Spaten (Friedrichstraße) gegeten en nog wat gelezen, en om 5 uur naar het Schauspielhaus, Gendarmermarkt. Tussen Deutsche en Fraßösische Dom in. De eerste is kapot, de tweede half. 


Schauschpielhaus zelf vertoont enkele sporen van brandbommen maar is verder onbeschadigd. De zaak is afschuwelijk lelijk, maar zeer praktisch. We zaten derde rang, vierde rij, maar alles was toch goed te zien. Bob kwam bijna te laat, omdat hij nog even had willen eten, en toen bij de Stamm op had vertelde de ober dat hij nog zulke lekkere vis had, en toen nog weer zo’n lekkere pudding. Resultaat dar Bob met volle maag en hikkend in de schouwburg verscheen.
Het publiek is hier overwegend Duits, maar zoals altijd zijn ook hier de Hollanders vertegenwoordigd. Studenten natuurlijk.
Over het stuk Iphigenie auf Tauris, was ik enthousiast na het lezen. Het is prachtige taal en vooral zeer rijk aan inhoud. De vertolking door de Maria Koppenhöfer was wel goed, maar ze heeft een enorm vervelende stem. Zoals Bob het uitdrukte, een Amerikaanse rookstem. En daar ben ik erg gevoelig voor, ze heeft veel bedorven met die Zara-Leander-stem.
Rolverdeling
“Heram in eure Schatten, rege Wipfel. Des alten, heil’gen, dichtbeladten Haines enz.
Onsterfelijk mooi is dit alles, en er zijn zoveel stukken die als gezegd in de Duitse taal zijn achter gebleven. Op ons slaan enkele stukken:

“Weh den, der forn von Eltern und Geschwestern,
Ein einsam Leben fürt! Ihm zehrt der Gram
Das n”schts Glük vor seinen Lippen weg,
Ihm schwärmen abwärts immer die gedanken.
Nach seines Vaters Hallen, wo…. Enz.

En dan:
Kann uns zum Vaterland die Fremde werden?
Und dir ist fremd das Vatreland geworden.
Das ist es, warum mein blutend Hertz nicht heilt.

Verder ook:
Es fürchte die Götter
Das Menschen ge schecht
Sie halten die Herrschaft
In ewigen Händen
Und können sie brauchen
Wie’s ihnen gefällt

Orkest speelde heel goed (Aubin Skoda)
Goethe speelde deze rol zelf bij de eerste opvoering. Het laatste stuk beviel me beter dan het begin. Of dat aan mij ligt, dat ik aan de stemmen van de spelers gewend raakte, of dat de spelers er beter in kwamen, dat kan ik niet beoordelen. Naar het genot te oordelen, dat het lezen van de tekst oplevert, kan ik niet zeggen dat de vertolking verrassend goed was.
Na afloop een eindje door de stad gewandeld tot Jannoritz br”cke, omdat het zulk mooi weer was.


Uit Jans dagboek:


Er wordt in de stad op het ogenblik hevig op ondergedoken soldaten gecontroleerd door de militaire politie. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...