19 april 2019

Woensdag 19 April 1944 Jan : Het was alleen een beetje benauwd, overigens zag ik er uit als een duiker op het drooge.


Woensdag 19 April 1944. 
Het tropenhok stond vandaag op 60°C. de oorzaak ervan was deze: de laatste dagen was het nogal warm geweest, en dus had de verwarming maar een paar uur stoom per dag gehad. Om de temperatuur nu op 40° te kunnen houden had Oswald stoom- en verwarmingskraan geheel open gedraaid. Onverwachts stonden we dus voor een complete hel. Met 58° was ik er nog een paar minuten in geweest, maar nu zag ik er geen kans toe, als je de deur opendeed sloeg het “vuur”je al tegemoet. En toch moesten we er in om de kraan dicht te draaien. Tenslotte heb ik er dit op gevonden, dat Oswald me een kap van kunststof over mijn hoofd stulpte en ik mijn handschoenen aantrok. De bloote huid was dus beschermd, mijn neus ook, en dus kon ik er zonder bezwaar in. Het was alleen een beetje benauwd, overigens zag ik er uit als een duiker op het drooge.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...