20 april 2019

Utrecht 13 April 1944 van Lily Je beleeft hier rare dingen als je geen dienstbode hebt.


Utrecht 9 april
Verstuurd 13 april

Lieve Oos,
Ziezo, ik ga je maar weer eens een epistel dichten, na mijn verontwaardigde brief van 2 weken geleden. Je brief heb ik gekregen, en ik stel het zeer op prijs persoonlijk een brief van je te krijgen hoor. Fijn. Ik schrijf heel gek vandaag, maar ik ben nu eenmaal in zo’n bui. Je zult ’t wel kunnen lezen. Nu, we zijn nu definitief leden van de Waalse kerk geworden, met z’n zessen. Het “examen” was Donderdag 30 maart. Zoals je weet laat le Cornu ons allemaal nà alkaar een half uur lang komen en neemt ons onder ’t mes. Zijn hooglerarenconplex voedt hij nog altijd aan zijn boezem(!) Ik kwam na Kees R. en ’t was gewoon schitterend, daar zat de examinator + assessor, met name ds. le Cornu en een ouderling. Le C. begon met me gerust te stellen, vond z. zelf buitengewoon aardig natuurlijk, en toen, zichtbaar onder de indruk van de plechtigheid van ’t ogenblik, begon hij de ondervraging. Woensdag hadden Willy Vos en ik samen nog de hele geschiedenis van de Hervorming doorgeraced, het was een hele boel, maar ik heb de voornaamste dingen er uit gehaald. Toen Willy wegging Woensdag, waren we er beide van overtuigd dat we niets, maar dan ook niets wisten. Des te meer viel het me mee toen le C. begon met me enkele Parabels te vragen, met veel gesteun kwam ik tot 8. Toen moest ik “le bon Samaritain” vertellen. Ik had hem net gelezen in de bijbel dus dat ging prachtig, dwz ik rammelde als een bezetene het verhaaltje af + de moraal, zó dat le C. alleen maar kon knikken en de ouderling zelfs dát niet, omdat hij het waarschijnlijk niet goed volgen kon! Innerlijk lachte ik me slap, eigenwijs hè. Enfin, ik wist alles wat hij vroeg op één ding na, d.w.z. dat er ergens in Lévitique staat dat de haas en het konijn herkauwers zij ….. nou zeg. Dat moest ik weten om te bewijzen dat je niet alles wat er in de bijbel staat “au mot” moest nemen. Zondag zijn we dan bevestigd, en het was werkelijk mooi, een goede preek, het geheel indrukwekkend. Onderwerp: je suis la lumière du monde, celui qui me suit ne marchera pas dans les ténèbres, mais il aura la lumière de la vie”. Hij heeft ‘t ook  over Dook en jou gehad. Eventjes.
Het was voor ons allemaal een mooie dag. We kregen een bijbel en gezangenboekje en een ingelijste plaat. Wat rijk hè. Dat is echt voor zo’n “elite gemeente”. Nu iets over de Mattheus Passion. Bij de vd Elsten doen ze het wel weer, ze hebben gevraagd of ik weer mee deed, maar ik heb geen tijd. Ik vond ’t reuze sneu, maar niets ààn te doen! Het zijn van ‘t jaar allemaal anderen dan vorig jaar. Maurits is er natuurlijk niet, en zo’n massa anderen niet, die vorig jaar wel konden. Toch heb ik de Matth. gehoord, en wel bij een in twee avonden verdeelde kerkdienst in de Pieterskerk. Het was wel mooi hoor, maar het is zo jammer dat je zo critisch wordt als je er zelf veel van weet. De dirigent was geen vakman, en dat merkte je aan alles – er zat geen lijn in, geen enkele inzet was gelijk, de sopranensolo was de eerste avond uitgesproken slecht. De 2e avond ging alles veel beter. Ik ben er heen geweest met Piet L. een reuze aardige vent, we kunnen samen goed opschieten en proberen elkaar ’t leven wat minder afgrijselijk te maken. Het is zo fijn om naar muziek te luisteren met iemand waarvan je weet dat hij er met zoveel of meer uit haalt dan jezelf – onze smaken komen nogal overeen. Alleen vindt hij alten steevast lelijk, hoe dan ook. Iets wat ik niet altijd vond. Hij houdt niet van dat keelgeluid, daar wordt hij al kriebelig van. Je kunt je soms krom lachen om hem, hij is zo geestig en bekijkt goddank de wereld ook met een flinke dosis humor, dat is voor mij heel plezierig. Hij komt vrij geregeld hier tegenwoordig en loopt dan met zijn handen in zijn zakken de kamers in ’t huis door alsof hij hier jarenlang woonde! Die mams is toch zo’n rare – ze is toch nog altijd dezelfde. Ze vindt Piet heel aardig, net zoals ze Jan altijd aardig vond en als hij komt verwent ze hem, met ’t gevolg dat hij uit materialistische oogpunt overwegingen nogal eens aan komt zeilen. Gisteren werd er gebeld. Het was de kruidenier die kwam horen. Ik deed open en riep mams, ging zelf boven zitten werken. Even later hoor ik ’t poortje opengaan, een fiets neerzetten, opgewekt gepraat enz. ik dacht wat voert mams toch uit met die kruidenier. ( je weet dat dat ook een speciaal vriendje van haar is) De wasmand had de hele morgen in ’t portaal gestaan, maar die was nogal zwaar en we waren te lui geweest om hem naar boven te sjouwen. Enfin, het opgewekte gekeuvel kwam nader en nader met als begeleiding het geknars van de wasmand. In mams kamer werd hij met een plof neer gezet – en opeens herken ik de stem van Piet, die pàs nog geweest was en die we helemaal niet verwachtten- hij klopte bij me aan, kwam binnen, plofte onder luid gekreun op een van mijn dien ten gevolge niet minder luid kreunende wrakke stoeltjes, en stootte uit: wat een gek huishouden is dat hier ….. hij kwam n.l. toevallig langs fietsen, en mams die net de kruidenier weg had gestuurd had hem juist gezien, hem in figuurlijke zin bij de kraag gepakt en gezegd: breng jij de wasmand eens even naar boven …. Je beleeft hier rare dingen als je geen dienstbode hebt. Ziezo, ik ga nu laden oftewel lunchen. Ik weet nog niet wanneer ik dit epistel weg zal sturen. /
Het is nu tweede paasdag, en avond. Net heb ik als een idioot zitten zwoegen op stereosommetjes; daar ben ik toch zo stom in. Verschrikkelijk. Als ik bij m’n leraar zit kan ik ze opeens wel, maar thuis kom ik op geen enkel idee. 19 mei heb ik schriftelijk!!! Denk aan me alsjeblieft; misschien ben je dan wel met verlof. Stel je voor – dan zou ik juist dat lamme examen hebben. Zaterdag is Arie hier geweest. Hij was op de fiets, daar hij liever niet in de trein zit. Mijn gevoelens jegens hem zijn wel erg veranderd, gelukkig voor mij; maar (het zal je ongelooflijk toeschijnen) ik vrees nu voor complicaties van zijn kant. Als het zo is, dan is de op de keper beschouwd het hele geval tragisch, vind je niet. Enfin, laten we hopen dat er geen moeilijkheden meer komen want, zie je, ik heb de laatste tijd al zo verschrikkelijk veel akkewietjes gehad dat ik er schoon genoeg van krijg. Ik ga bijna geloven dat ik àl te veeleisend ben, maar ik ben niet van plan te gaan trouwen met iemand waarvan ik niet houd. En als er iemend is waar je wel om geeft, reageert die niet, òf twee jaar te laat – Tragi-comedie zou je dit kunnen noemen. Och och wat is het leven vaak ingewikkeld, juist in “kleinigheden”. Nu ben ik altijd nogal erg zwaar op de hand geweest,iets wat je in deze tijden juist niet zijn moet want er zijn àl te veel dingen waarover je nodeloos kunt zitten piekeren. Ik moet dat nodig afleren, want anders word ik nog zenuwpatiënt! Stel je gerust, zo ver ben ik nog niet gedaald. De Miliï zijn hun huis uit gepoot, de halve Stolberglaan trouwens, en zitten nu met z’n allen in een woonkamer op het Noord-O. daarom zijn ze vandaag om half2 al bij ons komen zitten en we hebben zitten zommebaaien in de tuin. Om 5 uur gingen ze pas weg. En we waren allemaal in zo’n gekke bui, ieder op z’n beurt deed een duit, met name een geestigheid,  in het zakje, op ’t laatst lagen we slap. Oom Albert is trouwens de laatste tijd ook zo geestig. Zaterdagavond waren p. en m. a. d. overkant, en oom A. kwam naar beneden, de kamer in, reusachtig feestelijk gezicht, bloem in het knoopschat, en ging iedereen een handje geven, en zei: zo, nou, dat is mooi dat jullie er aan gedacht hebben, dank je wel voor jullie belangstelling. Geen mens snapte er iets van, noch paps noch mams noch de hele verdere familie van Egmond. En oom A. ging met een reuze voldaan en ver genoegd gezicht rond zitten kijken, met zo’n knalgele narcis in z’n knoopschat. Enfin, de hele zaak lag slap natuurlijk. Stel je oom A. goed voor! en wat bleek nu? Hij had toevallig gemerkt dat hij die datum25 jaar geleden gepromoveerd was!
We hebben vandaag 12 April een pak van je ontvangen. Je bent een snoezepoes dat je me zoveel cigeretten stuurt, ik heb er nog nooit van mijn leven zoveel gehad! Maar ik krijg de laatste tijd nogal eens herenbezoek zodat ’t me soms wel van pas kwam. Nu is ’t voorlopig afgelopen gelukkig , dat bezoek. Alleen Piet komt nog wel eens, maar zo zelden, want hij is zelf ook hard aan het werk. En dan dat boekje over Beethoven vind ik ook enig; het is zo gruwelijk jammer dat we hier nooit meer naar concerten gaan. de abonnementsconcerten zijn afgeschaft, gecombineerd met de volksconcerten, je moet steeds zelf je kaart weer gaan kopen, en dan ’t publiek!! Om voor weg te lopen gewoon. Nu, er is niets meer aan. Nu ga ik de brief wegstueren want ik heb er al een dag of 4 over gedaan. Excuus! Dag snuitje(!)
Zoen van Lily
P.S. Henk van Dam heeft een zoon Michel Johan. Enig hè.
P.P.S. Vandaag 13 April pak met brood gekregen. Dank voor Aromat en de Hollandse poeder! Je verwent me, niet meer doen hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...