28 april 2019

Ouderkerk a/d Amstel 20 April 1944 van Barend. Aan de hoofdstad inundaties. Boeren proberen hun vee onder te brengen.


20 April 1944
Beste Oswald,
Zojuist je vader even op bezoek gehad. Hoorde dat het je goed ging, dat je zelfstandig lab. werk doet en met “collega’s” op één kamer in een barak woont, dat je je eigen bonnen hebt en de ingrediënten daarop verkrijgbaar zelf klaarmaakt voor je dagelijkse maaltijd.
In Ouderkerk alles in orde. Dorp niets veranderd. Langs Amsteldijk bij Amsterdam wat bomen gekapt en een paar huizen geslecht, waaronder Rozenoord. Aan de hoofdstad inundaties. Boeren uit het Gein, de Bijlmer, Baambrugge, Diemen *) proberen hun vee onder te brengen. Veel vruchtbare grond zal gemist worden. De “Landsbond” ziet de voedselvoorziening voor het komende jaar somber in. Hoe lang zal de boel nog onder water moeten staan. De krant is de laatste dagen druk met invasie in de weer. Noem enige koppen uit Nieuws vd Dag: Nederland en de “invasie”. “Het element der verrassing bij Landingsoperaties”, “Het Westen gaat voor de booten”, “Berlijn verwacht weldra operaties in het Westen”.
Het is te hopen dat de beslissing binnenkort valt en de vrede komt. Adriaan heeft verlenging van termijn gekregen tot Juli. De Z-kaarten procedure staat nu weer voor de deur. Bij verordening opgave doen voor personeel voor de definitieve vrijstelling aan Duitse kamers van koophandel. Wat mezelf betreft, verkeer ik in uitstekende gezondheidsconditie. Op de boerderij is het altijd nog beter dan in de stad, verder hoop ik je spoedig na de wapenstilstand meer te vertellen. H. vd Velden is nog ziek in Ouderkerk. Loopt nog ongelukkig. Zal zo lang de oorlog duurt wel slecht moeten blijven lopen. Tidde Goldhoorn is eveneens al lang thuis. Maagzweer!
Het voorjaar heeft zijn intrede weer gedaan. De bomen langs de oude getrouwe Amsteldijk beginnen weer te botten. Koeien zo langzamerhand in het land. Wij hebben 4 melkkoeien in het kippenhok de winter overgehouden. Daardoor hebben we nog wat pinken en kalveren. Moeten in de wei vee uit inundatiegebieden opnemen. Thuis bezig geweest met ons zeilbootje. Een zelfgebouwd bootje, sharpie model 12 m2 zeil. Denken het van de zomer in Vinkeveen te leggen. Daar kan ik er ook eens in zeilen. De bewoners van Ouderkerk wil ik mijn zeilkunst niet af laten kijken. Ik heb het wijde water en de vlakte nodig. Hoe staat het met je verlof. Zal je in Mei nog komen of moet dat overgaan? Ik hoop je met eventueel verlof te sterken. Als je eens met Pruisje zou willen zeilen, zou je ons bootje wel kunnen gebruiken. Het is bij mij schraal met de vrouwen. Heb de zoenen op mijn vingers kunnen tellen. Als je terug schrijft schrijf dan aan mijn Moeder. Nu Oswald het beste er mee, de kop er voor en de kop er af. Groeten aan eventuele bekenden. Sterkte en tot spoedig kijk. De groeten van mijn Moeder en Broer.
Hartelijke groet
Barend


*) Helaas komt bij deze link het inzoomen op de desbetreffende polders, en het jaartal niet mee. 


In deze brief is Pruisje vermoedelijk een koosnaampje voor ene Truus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...