24 april 2019

Maandag 24 April 1944 Oos : Geen tijd gehad een brief naar huis te schrijven, voorzittershamer van kunststof gemaakt.


Maandag 24 April 1944
Gewekt door kwebbelende Russinnen, die ontluisd moeten worden. Later beginnen ze te zingen, hetgeen een beter effect sorteert. Ze zijn erg kuis, en kijken niet naar de naakte mannen. Jammer dat ik ze niet kom fotograferen, zo op de grond met hun hoofddoeken, een typisch gezicht.
Geen tijd gehad een brief naar huis te schrijven, voorzittershamer van kunststof gemaakt.

In de kantine ruzie gemaakt met een van de Amsterdammers die een dienblad expres om gooit, en laat liggen. Een lullige houding en als bewijs dat ik het er niet mee eens ben heb ik het opgeraapt. Snappen doen ze er niets van.

’s Avonds eerst foto’s uitgezocht, en bestellingen genoteerd. Daarna met Edzard een eindje gewandeld naar Hirschgarten om de was af te halen bij de Française. Daarna langs de Spree gelopen, kano gehuurd en een half uurtje gepaddeld. Heerlijk weer was het. Het is op het ogenblik precies de tijd waarin we gekomen zijn. Sommige geurtjes maken dat je plotseling weer aan die eerste Mei-dagen denkt, en dan wil je naar huis, eindelijk. Als ik toen geweten had dat het een jaar (en meer) zou duren, dan had ik het somber ingezien, en alles is toch goed afgelopen tot nu toe. Maar wat staat ons nog te wachten?

Voorzittershamer voor de Spreekrans
Hoe de voorzittershamer er inwendig uit ziet is niet onderzocht. Ze is bekleed met kunststof  vellen die na 75 jaar wat beginnen te verouderen, en een buitenbekleding van aluminium draad, geïsoleerd met met een kunststof, bedoeld voor elektrische installaties. Deze laatste kunststof vertoont nog geen enkel teken van veroudering. De samenstelling van de verschillende kunststoffen is niet bekend.


Jan in zijn dagboek:


Eindelijk zal ik nu maar eens mijn winterkleren naar huis zenden. Ik hoop in godsnaam maar dat niet de helft er uit gestolen wordt. Maar ik vind het tenslotte ook niet verantwoord de zaak hier te houden, tenslotte kan het iedere nacht afbranden. Enfin ik zal (zooals trouwens met ieder pakketje het geval is) blij zijn als het goed aangekomen is.

Er is vandaag wel alarm maar niemand vermeldt wanneer

De volgende dag:

… mijn koffer weggebracht met de winterkleren. Het was misschien verstandiger geweest, het niet te doen, want enkele punten wijzen er op, dat we onze lang verwachte en toch ook weer niet verwachte invasie misschien zeer binnenkort krijgen, zooals het doorlopend bombarderen van practisch alle verkeersknooppunten en W Duitsland enz. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...