27 april 2019

Donderdag 27 April 1944 Oos : “Pahr Monaten” zeg ik met Berlijns accent zonder er op te letten dat ik mezelf hiermede verried!


27 April 1944
Van 5 tot 7 gehold voor inkopen en nog eens inkopen. De bonnen verlopen Zaterdag, het is dus de hoogste tijd vooral omdat er veel dingen niet makkelijk meer te krijgen zijn, je moet er achteraan holen. Een distributie systeem loopt direct in de war als en schaarste is, omdat dan de vaste klanten bevoordeeld worden.
Menu: verse kropsla – gebakken bloedworst – gebakken aardappeltjes. Veel werk, maar het was dan ook heerlijk.
Om acht uur naar Frl. Rose, het werkwoord “Reseleren” heb ik voorgesteld, en het zal nu algemeen gebruikt worden. De uitdrukking “Kamerhoer” zal in het vervolg niet meer gebruikt worden, dat is te cru als je iemand kent.
Aangezien de tram er aan kwam staken we op echt Hollandse wijze over, d.w.z. de kortste weg nemend, en zonder te letten op de agent, overigens het enige levende wezen dat er in de buurt was. De agent riep ons en vroeg mij hoe lang ik al in Du. was. “Pahr Monaten” zeg ik met Berlijns accent zonder er op te letten dat ik mezelf hiermede verried! Gelukkig merkte de agent niet hoe belachelijk het was, en liet ons gaan. Maar de tram was weg, en we moesten lopen omdat er een halfuur dienst is.
Fäulein Rose had de treurige (verheugende?) mededeling dat het vandaag niet door kon gaan, maar Vrijdag, omdat Dorientje, die er erg op gesteld is “Brandwache” had. Morgen dus weer er heen. Nog even blijven zitten, wat “salat” gegeten en zoals altijd gekheid gemaakt, en daarna naar huis gegaan. Ad wilde met de tram, Jan en ik gingen lopen, en we waren gelijk thuis.
Op de fabriek niet veel gedaan. “Dreck gespritzt” zoals Fr. Rose het noemt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...