27 april 2019

Amsterdam 21 April 1944 van Paps Overigens is het natuurlijk geenszins mijn bedoeling je van hieruit te beschoolmeesteren.

Wat de leesbaarheid van het handschrift van Paps betreft komt er hulp uit onverwachte hoek: de censor! En inderdaad schrijft hij een stuk leesbaarder.




Amsterdam 21 April 1944

Mijn beste jongen,
De censor heeft doen weten dat ik duidelijker moet schrijven en dat je dan de brieven sneller zoudt krijgen, dies zal ik deze keer eens extra mijn best doen om duidelijk te schrijven, wat mij overigens niet gemakkelijk zal vallen. Maar ter zake:
Gisteren hebben wij het bewuste pak van je ontvangen met brood, suiker enz. Het is machtig lief van je, maar je hebt wat overdreven. Natuurlijk stellen we alles zeer op prijs, maar we hebben het heusch niet nodig en we zijn maar bang dat jij je daardoor iets ontzegt. Zo had je toch zeker de koffie en de suiker zelf kunnen gebruiken om eens een lekker bakje te zetten, terwijl ook de hoeveelheid brood veel te groot was. Het pak is erg lang onderweg gebleven en toen moesten we nog een invoervergunning vragen, hetgeen ook nog 10 dagen heeft geduurd. Enfin, ten slotte is alles terecht gekomen en we zullen van den inhoud genieten, zij het eenige weemoed over je afwezigheid. Ik vind je bedoeling verschrikkelijk aardig, maar in gemoede, wordt het niet wat dwaas dat we elkaar pakjes gaan sturen met gedeeltelijk den zelfden inhoud? Wij komen er tegenwoordig heusch wel, hoor, daarover hoef je je in het geheel geen zorgen te maken, en we zouden het allemaal heel, heel erg vinden als je voor ons je ook maar het minste ontzegde. Dus hou daar rekening mede. Het pakje cigaretten dat je vorige maal stuurde en dat je alleen maar bruikbaar achtte voor de pijp, is niet zoo slecht als je wou doen geloven. De cigaretten zijn slecht gestopt en de helft is leeg, maar overigens is de tabak zeker niet slechter dan die we hier krijgen.
Gisteren heb ik Barend ontmoet. Hij maakt het goed alleen nog een beetje nerveuzer dan hij altijd al was. Hij zou je binnenkort schrijven. Zijn moeder maakt het ook goed; dezer dagen is zij bij duisternis in de rivier {de Amstel} terecht gekomen, gelukkig kon zij er zelf nog uitkrabbelen. Ze kwam n.b. van Schieveen, dus een paar huizen ver en ziet in die 50 mater nog kans het water in te lopen, haast onbegrijpelijk; maar als je in het donker eenmaal de kluts kwijt bent, ben je verloren.
Dirk Dolman is ziek; hij ligt hier in het Burgerziekenhuis en ik ga hem straks eens even opzoeken. Hij heeft, voor zover ik weet een hartaandoening en nierbezwaren, een lelijke combinatie, zoodat ik vrees dat zijn rol als timmermansbaas op de fabriek is uitgespeeld. Echt zielig, want hij is pas 51 jaar, dus wel te jong om er uit te scheiden. Voor de fabriek ook al weer een strop; we worden langzamerhand in Ouderkerk geheel uitgebeend en hoe krijgen we later de boel weer goed op gang. Maar geen zorgen voor den tijd; deze tijd heeft waarachtig genoeg aan zijn eigen zorgen.
Je schrijft in je laatste brief wat over je studie. Blijkbaar heb je mijn bedoeling niet helemaal goed begrepen. Mijn bedoeling was geenszins dat je je schaarsche genoegens zoudt laten loopen, neen, die komen je volledig toe. Ik wilde alleen maar zeggen dat het wel wenschelijk zou zijn zoo mogelijk iets aan je organische chemie te doen. Dat is een heele kluif en je bent nu eenmaal niet het type dat zoo iets in 3 à 4 maanden er in zet, om het daarna weer even gauw te vergeten als je de bul in je zak hebt. Het moet bij jouw langzaam er in komen en dan wat bezinken. Hiervoor is het van belang dat je dus er niet uit raakt en er wat aan blijft doen. Een vergeten ogenblik op het lab. als je op iets moet wachten, hetgeen toch bij elk chemisch werk voorkomt, benutten om eens systematisch de org. chemie door te bladeren, is al van veel waarde. Overigens is het natuurlijk geenszins mijn bedoeling je van hieruit te beschoolmeesteren. Het is dat mijn gedachten veel bij je zijn en dan pieker je ook over zulke dingen, over je toekomst enz. Ik reken maar zoo dat, als je terug bent en de studie weer kan worden hervat, je er gauw een einde aan zult willen maken, nu je de praktijk al zoo lang kent. Het zal goed zijn hiermede rekening te houden en je voor te bereiden voor zover dat mogelijk is. Je enkele genoegens, muziek en toneel, behoef je er zeker niet voor prijs te geven; dat zou ik zelfs niet willen want dat moet je moreel hoog houden. Dan maar liever wat langer hier studeren later. Ik hoop dat je me nu beter begrijpt en me niet beschouwd als de “pa” die het beter wil weten en onbillijke eischen stelt. Ik heb maar één verlangen en dat is dat je weer bij ons terugkomt, rijper maar overigens zooals je weggegaan bent. Al het andere is bijzaak, waarover je alleen maar denkt en schrijft om het alles overheersende wat te verdringen en je er wat van los te maken. Dus, jongen, doe jij maar wat je het beste vindt, tot nu toe heb je je kranig gehouden en ik vertrouw dat je dat zult blijven doen. Schrijf Dolman een kaartje, hij zou dat heerlijk vinden, hij informeert elke keer als ik hem zie naar jou. Zijn adres is Amsteldijk Z. No60.
Nu ja, tot wederschrijfs. Het beste,
Je Vader

Grietje Brink is weer terug. Het huis davert weer van haar stappen en haar gulle lach. Het assistentschap is niet doorgegaan ten slotte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...