29 april 2019

Berlijn 29 April 1944 Brief 73 Het voorjaar is hier prachtig. Niet verder vertellen hoor, anders denken de mensen nog …


Berlijn 29-4-44
Lieve Paps, mams, en Lily,
De post doet het vlug tegenwoordig, een brief van Paps van 21 April 27-4-ontvangen, zeer vlug dus. Gelukkig hoor ik dat het pakje niet al te beschadigd is aangekomen, en ik hoop dat jullie er van genieten. Pap schrijft geen commentaar op het doosje sigaretten “Nur für Kriegsgafangenen” dat we hier toegedeeld kregen. Willen jullie het doosje bewaren? Dolman en Barend heb ik geschreven, van Barend ook een brief ontvangen. Soms ben ik wel eens even jaloers op de laatste, maar we moeten eerst maar eens het eind afwachten voor we oordelen kunnen. Gisteren een pakje van thuis ontvangen, met spulletjes van Arie en een heerlijk roggebroodje met kaas. Ik zal er van genieten hoor!
Het is Zaterdag, en prachtig weer, Maandag vrij (1 Mei) en de fruitbloesem staat overal in bloei. Alle reden dus om een prettig weekeind te verwachten. Het voorjaar is hier prachtig, minder wind en meer geur van bloesem dan bij ons. Niet verder vertellen hoor, anders denken de mensen nog … enz. enz.
Overigens kregen we vanmorgen officieel de Jobstijding dat we nu 54 uur per week moeten werken, hetgeen er op neer komt dat we per dag 1 uur langer moeten werken. Dit gaat van onze vrije tijd af, want op slapen en eten kun je niet bezuinigen. Vader, over die studie schreef ik uitvoerig omdat ik zelf het gevoel heb dat ik veel vergeet. Ik maak op het ogenblik een verslag van alles wat ik hier tot nu toe gewerkt heb. Daarna aan de organische. Hoe zijn de photo’s? Morgen maken we een gipsmasker van mijn hoofdje
Veel liefs
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...