26 april 2019

26 April 1944 Vervolg Brief 72 Als jullie een pakket met mijn hoofd tegen komt betekent dat niet dat ik dood ben.


26 April 
Gisteren avond heeft Ad den Besten, (die helemaal gezond is gelukkig) een lezing gehouden over de dichtkunst, het was werkelijk goed, de beste lezing die we tot nu toe gehoord hebben. Die dichters leven toch maar in een heel andere wereld dan wij, en het moet heerlijk zijn om zoveel idealisme te hebben dat het de akelige dingen die zich opdringen, overstemt. Dit is bij Ad zeker het geval. Hij kan in een cantine met buitenlandse, (soms een verzameling van menselijke ellende en armoede) met een boekje gedichten volkomen tevreden zijn. Hij ziet niets van wat er om hem heen gebeurt en geniet.
Zondag heeft Jan de Boer van Jan vd Braak een “dodenmasker gemaakt. Een laag gips over het gezicht heen, hard laten worden en dan later van dit negatief een positief maken. Het effect is verrassend, je krijgt een schitterende kop. Met een pet er boven is het net echt. Ik ben als volgende aan de beurt, wees dus niet verbaasd als jullie op een goede dag in een paket mijn hoofd tegen komt! Het betekent niet dat ik dood ben! Een erg leuke liefhebberij is dit. We hebben alleen geen goede gips, het duurt wel een uur voor alles hard is, en je mag niet slikken want dan gaat de kin kapot!
En dan heb ik nog een verzoek. De photo’s van de barak en zijn bewoners vinden jullie natuurlijk erg leuk, maar de anderen willen ze ook zien. Willen jullie die photo’s in een album plakken, met de namen er onder, en dan aan de andere ouders sturen? Natuurlijk alleen aan degenen die er op staan, de anderen hebben er niet direct belang bij. Toevallig staat Jan de Boer er niet op, en Ad den Besten ook niet, die waren die morgen naar de opera. Zelf sta ik er in mijn beste pak op, ik was van plan naar Jan Egberts te gaan. De photo’s zijn genomen op Zondag 27 Februari 1944. Stuur ze liefst eerst naar Groningen, naar Bob, met het verzoek ze aan mevr. Engelkens te laten zien, en door te sturen naar Vinks of vd Berg in Tilburg. Daarna kan je ze ook aan de Fam. de Boer en den Besten doorgeven. De photo’s zijn van ons, de anderen krijgen ook afdrukken, maar dat gaat niet zo eenvoudig. Ik maak nog meer photo’s, die zien jullie over een paar maanden dan wel. De binnenhuis photo’s zijn mislukt, te weinig licht.
De briefkaart van mams van 20-IV-44 voor Grandpère ontvangen en meteen doorgestuurd. Wil mams nog wat zakdoeken sturen? Ze slijten hier erg en ik ben er bijna door. De wollen sokken zal ik naar huis sturen, als het kan zou ik graag een of twee paar katoenen hier willen hebben in ruil. Langzamerhand merk ik aan mijn kleren wel dat ik hier een jaar zit! Alles gaat kapot. De twee witte jassen die ik hier heb zijn beide aardig kapot. Het wordt hoog tijd voor verlof. Sturen jullie de witte jas die thuis is hierheen, dan stuur ik deze twee naar huis.
Nu lieverds, dit is zo ongeveer alles wat ik te vertellen heb. Denken jullie niet dat jullie niet meer hoeft te schrijven omdat ik toch wel gauw met verlof kom, want dan kon ik wel eens lang zonder post zitten! Ik laat wat ruimte voor een P.S. als me nog iets te binnen schiet.
Veel liefs
Oswald
P.S. Cor Wiegers moet natuurlijk de photo’s ook zien, hij staat er op als een “oude Jood” met zijn mutsje op!
P.P.S.  Stuur in het volgende paketje mijn huissleutel op, ik wil er in kunnen als ik met verlof thuis kom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...