10 maart 2019

Vervolg Brief 52 Denk toch vooral niet te licht over de luchtafweermaatregelen


10 Maart
Gisterenavond twee brieven ontvangen, een van mams, en een van paps (van resp. 29 Feb en 1 Maart). Beide brieven zijn niet vrolijk. Ik heb hier een bewijs van de arts van Gr.père dat hij in behandeling is, zal ik dit sturen? Maar dan is het ook met mijn pogingen afgelopen, dan heb ik geen bewijs meer. Verder zijn er geen Duitse autoriteiten in het bezette gebied, dat is een merkwaardige toestand. Ik heb er lang over nagedacht wat er gebeuren moet, maar de enige kans op … ligt hierin, dat ik mijn verlof naar Frankrijk neem, en zelfs dit is dubieus. Bij mij zit er n.l. nog de moeilijkheid bij, dat de fabriek me verlof moet geven, en dat gaat niet zo gauw. Op het ogenblik is overigens de toestand weer vervelender, er zijn geen verloven meer tot half Mei. Voor de verloven naar Frankrijk was het al zo, dat er twee maanden gewacht moest worden op een trein. Het vervoer van Gr.père naar Holland lijkt me niet mogelijk, bovendien moet er dan weer een vergunning komen voor verblijf van Gr.père, als Fransman, in Holland, en die krijg je zeker niet in Fr. Probeer dus voor alle zekerheid eerst die vergunning te krijgen. Verlof voor het aannemen zal ik niet krijgen, het is geen reden voor bijzonder verlof. Le Cornu zal me dan toch het genoegen moeten doen me apart aan te nemen, al heeft hij daar weinig zin in.
Ik heb nog steeds geen nieuw adres van Gr.père en schrijf nog naar het oude. Mams, schrijf je brieven aan Gr.père liever op briefkaarten die je in een enveloppe als brief verstuurt. Ik zal er wel het adres op zetten en dan kunnen ze naar Gr.père door gestuurd worden. Het is toch voor hem wel beter als hij direct brieven van zijn dochter krijgt.
Nu nog over antwoord aan paps. Gelukkig dat je de zaak niet zo somber ziet wat betreft de inundatie. Maar denk toch vooral niet te licht over de luchtafweermaatregelen. Ik kan me zo voorstellen dat niemand naar zulke raadgevingen luistert.

en weer breekt Oos het schrijven af

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...