11 maart 2019

Vervolg Brief 52 Denk niet te lichtvaardig over de kans dat de Maliebaan in puin verandert.


Zaterdag 11 Maart
Gisterenavond een brief van Gr.père gekregen van 19 Feb ’44, zo zielig als ik nog nooit gezien heb. Hij schrijft dat hij in St Hippolyte een huis heeft gehuurd van zijn neef en dat hij op vergunning wacht om te verhuizen. Hij heeft veel pijn aan zijn voeten en kan bijna niet lopen. “pour comble de malleur je per la vue, je ne vois presque plus de l’oeil gauch, une veine de l’oeil est obstruée par un caillot de sang qui le bouche…etc”. Ik verwacht ieder ogenblik bericht dat die goede oude in zijn eentje is gestorven zonder een van zijn familieleden gezien te hebben. Maar ja, we staan machteloos. Ik denk nu weer dat ik beter die doktersverklaring naar Mams kan sturen, maar dan heb ik zelf weer niets meer, en voor Mams is het wel niet voldoende denk ik.
Ik ben niet in de stemming nog een prettige brief te schrijven, en de brief moet helaas gauw weg. Ik schrijf er ook als weer een paar dagen aan. Ik wil jullie dit alleen nog op het hart drukken: Denk niet te lichtvaardig over de kans dat de Maliebaan in puin verandert, en dat no. 127 afbrandt. Die kans acht ik zelfs groot. Nemen jullie als ’t je blieft tijdig maatregelen. Een behoorlijke schuilkelder bouwen gaat niet meer, tenzij ze van spoorhout gemaakt kunnen worden, waarvoor Maarten misschien zou kunnen zorgen. Belangrijk is echter, dat jullie de dierbare dingen opbergt op een plaats waar het niet kan branden. In deze tijden is de brand de alles vernielende factor. Denk nu niet direct aan het opbergen van het tafelzilver of zo, dat kan best verbranden, maar dank aan niet vervangbare dingen, als boeken de la met foto’s, schilderijen enz., zonder welke je later het gevoel zult hebben dat je bij vreemden op bezoek bent. Ik reken er op dat jullie mijn kist vol stopt met belangrijke dingen van mijn kamer, en deze brandvrij opbergt, b.v. op de fabriek in een kelder. Kruipen jullie toch vooral direct in de schuilkelder, als de eerste bommen vallen, een aanval duurt tegenwoordig maar een paar minuten meer. Betonnen schuilloopgraven zoals die langs het singel gebouwd zijn, zijn het beste!
Excuseer mijn sombere brief
Veel liefs
Oswald




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...