17 maart 2019

Berlijn Vrijdag 17-3-'44 Brief 58 : Berg belangrijke dingen op, zodat ze niet verbranden kunnen. Brand is de grootste vernietiger.

Afz. Oswald de Bruin
Aan: Dr G. de Bruin
Vrijdag morgen B. 17-3-‘44
Lindenstrasse 35
Maliebaan 127

1 Berlijn Köpenick
Utrecht


58
Lieve Paps, Mams en Lily enz. enz.
Na het korte briefje dat ik gisterenavond bij Kees schreef, wil ik toch even een echte brief schrijven. Zondag l.l. wist Klaas al te vertellen dat hij waarschijnlijk met verlof zou gaan maar wij geloofden er eigenlijk niet aan. Gisteren avond werd ik gebeld, en ik kreeg mededeling dat het feest toch doorging. Het is geweldig leuk voor Klaas, maar voor ons is het niet leuk er weer eentje te zien vertrekken. Vooral omdat je dan zelf zo aan je verlof gaat denken, en je realiseert je dat er voorlopig geen sprake van kan zijn. Alleen bijzonder verlof heeft nog een zekere kans.
Verder gaat alles hier zijn oude gangetje, de enige verandering is, dat de dagen wat langer worden, en dat we ons wat meer bewegen kunnen. We verlangen er echt naar weer te kunnen zwemmen en wandelen en zo, al zal dit niet zo onbezorgd meer kunnen zijn als vorig jaar. Ik wil graag een fiets hebben, maar ik zie voorlopig geen kans er een te veroveren. Mocht mijn fiets in Holland gevaar lopen gerequiseerd te worden, stuur hem dan maar naar hier, dan heb ik er tenminste nog wat plezier van. Het is in alle omstandigheden prettig een vervoermiddel bij je te hebben.
Hoewel de winter voorbij is, is ons animo voor de concerten, opera’s en schouwburgen nog niet minder geworden. Zondag ga ik (zoals ik reeds schreef) voor de tweede keer naar de “Meisterzinger”. Verder staan nog op het programma de Mattheus passion, en een opvoering van de Faust. Eigenlijk willen we alles zien wat mooi is, maar dat gaat helaas niet.
Mijn werk bevalt me nog steeds uitstekend, mijn chef laat me hoe langer hoe meer de vrije hand, zodat mijn werk op het ogenblik meer een phisisch-chemisch practicum lijkt. Steeds zijn er weer nieuwe dingen, maar de wetenschappelijke grondslag wordt vaak verwaarloosd, daar moet ik dan zelf maar uit zien te komen. Verder heb ik wat meer afleiding omdat de Boer nu in de kamer naast me werkt, en we vaak alleen zijn, zodat we wat kunnen praten.
Maandagavond was ik bij mijnheer Fischer, die waarschijnlijk paps wel opgebeld heeft als jullie deze brief ontvangen. Ik wist toen nog niet dat Klaas met verlof zou gaan, anders had ik niet dubbel bericht gestuurd.
Van Lily heb ik lang niets gehoord. Over mij hoeft ze zich heus niet ongerust te maken. Het is met de bombardementen zo, dat je wel aardig in angst zit maar zodra de sirenes “veilig” geblazen hebben valt alles van je af. Het bewijs is wel, dat we altijd het beste slapen na een bombardement. De kans dat je geraakt wordt is zelfs bij een geconcentreerd bombardement gering. Het kan zijn dat mijn laatste lange brief terug komt, omdat ik adres van afzender en taal niet genoteerd had, maar daarom schrijf ik nog eens: denken jullie er om dat je bij de eerste bom die je hoort naar de kelder vlucht en niet gaat kijken wat er gebeurt. Verder zou het verstandig zijn nu nog een schuilkelder te bouwen, maar ik vrees dat dit niet gaat. Berg verder belangrijke dingen op, zodat ze niet verbranden kunnen. Brand is de grootste vernietiger. Van Grand-père alleen maar gehoord (brief 19 Febr.) dat hij naar St Hippolyte wil, maar dat hij nog niet verhuisd was. Hij heeft van een neef een huis gehuurd. Naam en adres van neef zijn niet bekend, ik schrijf nog naar het oude adres. Mijn bewijsje dat Grand-père ziek is, is op weg naar jullie, ik hoop dat het doorkomt. Zelf kan ik nu niets meer bewijzen, wat Grand-père aangaat. Mijn briefkaart van gisteren avond trek ik in, in deze brief staat alles wat ik vertellen wil.
Vrijdag avond half zeven.
Na een heerlijke maaltijd bij het station van vertrek (soep en vis, pannekoeken toe!) ga ik naar Klaas om afscheid te nemen. Ik hoop dat ik zelf ook binnen niet al te lange tijd met deze trein mee kan!
Tot ziens Veel liefs
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...