16 maart 2019

Berlijn 14 / 17 Maart 1944 Brief 57 : Op het ogenblik doe ik moeite om hier een fiets te bemachtigen.


57
14-3-44
Lieve P. M. en L.
Juist heb ik mijn kaart 56 beëindigd en op de post gebracht, of er schiet me weer iets te binnen.
Op het ogenblik doe ik moeite om mijn hier een fiets te bemachtigen. Ik weet niet of dit me lukt, maar in ieder geval zou ik graag hebben dat jullie goed op mijn fiets passen, die in Holland is. Mocht deze gevaar lopen, dan moeten jullie hem direct hierheen sturen, dan kan ik er hier nog plezier van hebben.

17-3-44 Hoewel ik Klaas verzocht heb bericht mee te nemen voor jullie schrijf ik toch maar even een kaart. Omdat er wel eens iets verloren kan gaan. Alles gaat goed, vanavond breng ik Klaas naar de trein, de eerste van ons die verlof krijgt. Ik hoop dat het voor mij ook spoedig komt, al vrees ik dat het nog wel even duren zal. Denken jullie er aan mijn raadgevingen wat betreft de schuilkelder en zo op te volgen, denk niet dat je er nog tijd genoeg voor hebt, het kan ineens te laat zijn. Jan de Boer wil graag het boek La Mort van Maeterlick, in Holl. vertaling van me lenen. Willen jullie het sturen in het volgende paket? Het boek staat in mijn boekenkast. Kunnen jullie het gedicht Homestum Petinem Usque van Vereij niet te pakken krijgen? Als paps het aan ten Have vraagt krijgt hij het beslist.
Veel liefs en tot ziens
Oswald


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...