21 februari 2019

Utrecht 15-2-1944 Van Prof. Dr. J.M. Bijvoet U vraagt waarom er niets aan de Universiteit gebeurt. Dat is uit medeleven.


Prof. Dr. J.M. Bijvoet
Utrecht 15-2-1944

Beste Heer de Bruin

Ik was zeer verheugd met Nieuwjaar Uw brief te krijgen. Door een misverstand kreeg ik een naar ’t buitenland geschreven brief terug, waaruit ik opmaakte dat correspondentie niet goed meer mogelijk was. Nu ik bemerk dat dit niet zoo is, wil ik mijn verzuim herstellen en U zeer hartelijk een goed einde van dit jaar met al zijn ellenden wenschen. Ik hoorde van uw vader dat U de bombardementen nu ook van nabij hebt meegemaakt; moge er spoedig aan deze beproeving een einde komen. Laten U en Uw vrienden ervan overtuigd zijn hoe wij hier steeds in gedachten bij onze leerlingen zijn en hun de sterkte toewenschen om dit door te komen.
U vraagt waarom er niets aan de Universiteit gebeurt. Dat is uit medeleven met hen, die noodgedwongen daar nu niet zijn kunnen. Het overgroote deel van hen, die hier gebleven zijn, wil niet op de afwezigen vooruitkomen, de docenten willen natuurlijk niet graag doorgaan alsof het beste deel hunner leerlingen niet ontbrak en ver weg was. Bij ons op ‘t lab. beperkt de werkzaamheid zich tot de doctorandi. Tot nu toe is overigens weinig veranderd; zoo juist hoor ik dat het Gymnasium, dat ontruimd moet worden, zijn leerlingen voor de scheikunde lessen over ons lab. zal uitstorten!
Uw groeten heb ik Dr. Maesveld en den assistenten overgebracht, ze doen U hunne hartelijk terug. Mochten wij iets kunnen doen – het aan bieden van studiemateriaal zal op ’t ogenblik wel niet de juiste behoefte treffen – dan zouden wij niet graag daar onkundig van blijven.
Ik zal er mij niet minder op verheugen dan U, als ik U weer in de collegebanken zal mogen zien. Laten wij goeden moed houden in de verwachting, dat dat spoedig weer zoo zal zijn.
Mijn hartelijke groeten aan U en Uw lotgenooten

Uw J.M. Biijvoet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...