17 februari 2019

Berlijn 17 Feb. 44 Brief 45 Er is werkelijk niets aan te doen, het zal nu niet lukken naar Grand-père te gaan.

45
Berlijn 17 Feb. 44
Lieve P.M.L.
Mijn brief 44 heb ik nog niet kunnen verzenden, en daarom schrijf ik maar een kaart extra. Mijn kaart 43 met de brief van Gr.père zul jullie wel gekregen hebben, ik heb lang geaarzeld vóór ik jullie dit bericht doorstuurde. Er is werkelijk niets aan te doen, het zal nu niet lukken er heen te gaan. Ik heb gevraagd om officieel bericht, maar dat zal Grandpère wel niet voor elkaar krijgen. Ook heb ik de familie in de Alpen geschreven dat ze alsjeblieft wat op de gang van zaken letten, wat ze overigens uit zichzelf wel zullen doen. Het is het beste dat hij naar de Alpen gaat.
Mijn daagse pak is nu practisch geheel kapot, ik zou graag het oude bruine pak hierheen gestuurd zien, dan stuur ik dit pak terug. Er is weer een pakje naar huis onderweg, waar mijn fluit in zit (ik speel er toch nooit meer op) en een witte jas, die wat gerepareerd moet worden. Stuur die voorlopig maar niet terug. Postpapier hoeft mams niet meer te sturen! A raison van 2 brieven per maand heb ik voorlopig genoeg! Ik ben weer genezen van mijn ingewandsaandoening. Mijn heer Fischer is met verlof naar Holland geweest. Vandaar dat jullie geen bericht kregen. Sturen jullie het door naar de andere ouders, niet iedereen schijnt bericht te krijgen, Waarom hebben jullie nooit geschreven dat jullie wèl bericht van de dames F. kregen, ik hoor dat nu voor het eerst! We zitten langzamerhand uit te kijken naar verlof! Wat duurt dat toch lang!...
Veel liefs
Oswald.



Gisteren heeft Oos zich ziek gemeld. Jan schrijft in zijn dagboek:


Woensdag 16 Februari 1944.
Ik heb vandaag getranspireerd zooals ik nog nooit gedaan heb. Daar Oswald de Bruin ziek was, heb ik vandaag wat werk van hem moeten waarnemen. Dit was het meten van temperatuur en vochtigheid (door een Aspirations psychrometer, een combinatie van een natte en een droge thermometer) in de tropenkamer. Temperaturen van 35 – 40ºC met vochtigheden van 80 – 100% . Toch voel je je er niet onaangenaam, ik kan me nu voorstellen, hoe lekker het in een Turksch bad is.
Ad den Besten deed een onaangename ontdekking: 11 echte huidluizen en een wandluis in zijn hemd. Vooral die huidluizen vind ik iets zeer onaangenaams, we moeten er nu maar eens paal en perk aan stellen.


In het Nederlands heet de Aspirations psychrometer een Assmann psychrometer:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...