15 februari 2019

Berlijn 15 Febr. 1944 Brief 44 De philharmonie is nu totaal uitgebrand, erg jammer.


44
Berlijn 15 Febr. 1944
Lieve P.M.L
De laatste dagen veel post gekregen, helaas niet steeds met goed nieuws. Daar is dan eerst Grandpère, die schrijft dat hij geëvacueerd moet worden. Dat is nog een ramp bij de ramp dat hij zonder verzorging zit. Ik heb zijn laatste brief overgeschreven op een kaart (43). Na lange aarzeling; ik weet niet of het goed is voor mams deze ellende allemaal te horen, maar verzwijging is ook weer zoiets dat je niet graag doet. Er zit niets anders op te hopen dat alles gauw ten einde is, we kunnen niets doen. Ik zal vragen of hij een berichtje stuurt van wat er met hem gebeurt enz. en daarop zal Mams misschien toestemming kunnen krijgen naar Fr, te reizen.
Zelf ben ik ook niet helemaal in orde, de laatste tijd heb ik last van mijn ingewanden, en blijf daarom vandaag maar wat op bed liggen, om te zien of het zo over wil gaan. Ik zal Jan bellen en vragen of hij vanmiddag even komt, dat is gezellig. Ik had vandaag net weer moeite willen doen om naar Grpère te kunnen, dit zal ik dus maar weer moeten uitstellen.
Gisterenavond heb ik een brief van mams van 3-2-44 ontvangen, gelukkig is mams weer de oude, ik hoop dat Lilie gauw volgt. Je hoeft geen boter te sturen, hoor, hier hebben we extra rantsoenen vanwege de bommen, en we komen dus makkelijk uit. Bovendien heb ik van Bob een blik met vet gekregen, dat hij van zijn tante uit Turkije heeft gekregen, zodat ik makkelijk rond kom. Wat is dat, gaan ze de telefoons ook al wegnemen? Er is natuurlijk wel grote behoefte aan, er zijn er bij ons b.v. ettelijke honderden verbrand.
Ik lees nog wat oude brieven door, en ik lees dus weer over dat ongeluk in Ouderkerk. Wat is dat beroerd. Ik herinner me dat paps vaak gezegd heeft, dat een stilstaande fabriek ook heel erg gevaarlijk was, hetgeen nu blijkt. Tante M en oom T {Marie en Theo, niet nr 100 maar de andere zus en zwager van Paps} heb ik een nieuwjaarswens geschreven, maar niets terug ontvangen.
Tabak heb ik tegenwoordig genoeg. Op het lab rook ik niet (verboden) en er zij veel extra rantsoenen uitgedeeld. Ik kan dus best wat naar huis sturen.
Ik dacht dat ik heel wat te vertellen had, maar het blijkt erg tegen te vallen. Ik was van plan jullie even aan het nadenken te zetten door een lang verhaal op te hangen over de Russinnen die hier werken (ook verplicht) en die bang zijn hun hoofdje kwijt te raken als ze in Russ. handen vallen. Maar dan krijgen jullie misschien weer verkeerde gedachten over mijn geestesgesteldheid. Die meisjes hebben het anders erg slecht, over het algemeen. Met de studentes kun je praten omdat ze Duits geleerd hebben. Ze eten altijd soep en brood, en hebben b.v. geen dekens om te slapen. Ze hebben dus wel belang bij een spoedig einde aan de oorlog.
Ik heb zojuist twee brieven geschreven, één naar Eva Genouy, om te vragen of ze vooral Grandpère niet wil vergeten. En één aan Grandpère zelf. Ik hoop toch zo dat hij naar de Alpen gaat, en niet daar in de buurt blijft. Verder gaat het leventje zoals gewoonlijk zijn gangetje. Gisterenavond hebben we hier op de kamer een gezellige avond gehad. Bob had een grote Groninger koek gekregen van een prof. om te delen met de Groninger studenten van het lager. Daar er maar twee zijn, vonden ze het wel wat bar zo’n grote koek op te eten, en dus werd er een avondje van gemaakt, dat erg gezellig was. Het is jammer dat de jongens uit Hirschgarten nu zo ver weg zitten, we zien ze natuurlijk veel minder, en we kunnen er ook niet makkelijk heen. Vooral niet zolang we nog met alarm moeten rekenen ’s avonds. Ik zal blij zijn als de dagen wat langer worden.
De philharmonie is nu totaal uitgebrand, erg jammer, ik heb er prachtige concerten gehoord. Zondag heb ik in de foyer er van, (die staat nog) een concert voor piano en vioolconcert gehoord van Florizel von Renten. Ik schrijf zoveel de laatste tijd, het kan wel zijn dat ik dit al geschreven heb.
Ik weet nog niet zeker of deze brief weg kan, omdat ik te laat hoorde dat de brieven Zaterdag al ingeleverd hadden moeten zijn. Dat is vervelend schrijven als je niet weet of de moeite voor niets is. Ik schrijf op mijn bed, vandaar dat het schrift extra slecht is!
De brief moet af zijn, geen tijd meer
Veel liefs
Oswald

P.S. dinsdagavond- Bombardement, niet in onze buurt.
Alles in orde dus
OB

Vanavond alarm van 20:50 tot 22:15

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...