14 februari 2019

Berlijn 14 Febr. 1944 Brief 42 Lieve Mams, als je denkt dat ik die prachtige “zonlichtzeep” voor mijn kleren gebruik

Berlijn 14 Febr. 1944
42  Lieve P.M.L.
Zaterdag brief gekregen van Grand-père, die erg in de mineur was, hij wordt n.l. geëvacueerd en wel op zijn laatst op 19 Febr. Het is dus de hoogste tijd om te proberen er heen te gaan. Een officieel bewijs heb ik natuurlijk niet, alleen een bewijsje dat gr.p. oud en ziek is. Ik zal proberen vervroegd verlof te krijgen en toestemming om naar Fr. te reizen. Eenvoudig is het niet, de meest directe wijze voor het bereiken van dit doel is versperd, ik zal omwegen moeten inslaan. Brief Paps van 5 Febr. Ontvangen. P. hoeft zich niet ongerust te maken over mij, het zal wel weer in orde komen. Maar het is erg moeilijk gevoel uit te schakelen, dat kan wel als je op 600 KM afstand zit maar niet als je er in zit. En als ik nu maar gerust was oven het “doel” dat deze middelen zou moeten heiligen, dan was het nog wat.
Lieve Mams, als je denkt dat ik die prachtige “zonlichtzeep” voor mijn kleren gebruik, dan heb je het mis, sinds mijn verblijf hier was ik mijn gezicht daarmee hoor!
Nog even iets over de brief van Grand-père. Het erge vindt hij, dat hij alles moet achterlaten, en maar twee koffers mag meenemen. Als hij uit zichzelf gaat, geldt dit geloof ik niet. Hij wil naar St Hippolyte of zo, niet te ver weg, maar hij voorziet moeilijkheden. De Alpen zijn te ver weg. Er bestaat nog een kans dat hij mag blijven. C’est mais evacuation de toutes les villes du Littoral. Ik zal direct schrijven om een officiële verklaring, die ik dan aan Mams zal sturen dan kan ze eventueel ook wat proberen.
Veel liefs
Oswald
P.S.  Grand-père omhelst jullie allemaal in gedachten. OB


Sunlight was een merk zeep dat ook na de oorlog nog lang verkocht werd. De blokken zaten twee aan twee aan elkaar en waren zo verpakt. Dit exemplaar is vermoedelijk na-oorlogs maar zou net zo goed de reis naar Berlijn heen en terug gemaakt kunnen hebben. De rechter helft is bewaard gebleven. Vermoedelijk uit zuinigheid "nog" niet gebruikt maar bewaard voor nog slechtere tijden of in het na-oorlogse geval voor "als het weer oorlog wordt".



Zo nu en dan plakt een van de jongens een krantenknipsel in zijn dagboek:

Erbitterde Schlacht im Raum südwestlich Breslau. 14 Febr.
Verbitterde veldslag in het gebied ten zuidwesten van Breslau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...