27 januari 2019

Berlijn 27 Jan. 1944 Brief 35 Zakjes zand en emmers water, en volle badkuipen zijn geen nutteloze instellingen bij een begin van brand.


Berlijn 27 Jan. 1944
35
Lieve Paps, Mams en Lily.

Toen ik gisteren een brief aan Lily wilde posten zonder “Kontrolkarte” ging dit niet, ik heb dus al een stempel in mijn kaart staan. Ik haast me dus nog een brief aan jullie allemaal te schrijven, en ik zal proberen hem vanavond op een ander postkantoor dat niet zo “bij” is, te posten.
Sinds mijn vorige brief is er natuurlijk weinig nieuws te vertellen, alles gaat zo zijn gangetje. Het is erg slecht weer de laatste tijd, regenachtig en met veel wind, zodat we wat dat betreft aan Holland herinnerd worden. Het begint ’s avonds al wat later licht te blijven, en we hopen dat spoedig weer de zomertijd ingevoerd zal worden, dan kunnen we ons ’s avonds weer wat vrijer bewegen. Het is op het ogenblik zo dat we nauwelijks buitenshuis kunnen gaan eten, want om zeven uur is er al kans op alarm.
Maandag zijn we (Bob en ik) naar vroegere hospita geweest, waar we nog wat zomerkleren hadden hangen. Ze heeft veel kapotte ruiten, en overal scherven in de muren. Op de kamer waar wij het laatst zaten is nu een tweede bommenslachtoffer ingekwartierd. Één zoon zit in Roemenië, voor korte tijd, de andere zit al in het Oosten aan het front. Zulke mensen hebben het niet makkelijk, de zwaarste tijden komen nog. Ja, we hebben nu weer bijna een week rust. Waaraan we dat te danken hebben weten we natuurlijk niet, maar het zou me wel aangenaam zijn als we van deze nachtelijke bezoeken verschoond bleven. De opperchef, de chef en de souschef zijn nu allemaal uit hun huis gebomd, zodat de rest van het lab. personeel ook wel aan de beurt zal komen denk ik. Je ziet hier zoveel ellende om je heen, dat je wel graag eens naar huis zou willen om de zaak zo te organiseren dat er niet zo erg veel ellende kan ontstaan. Ik zal proberen jullie enkele raadgevingen op het hart te drukken. Ten eerste: de zakjes zand en emmers water, en volle badkuipen zij geen nutteloze instellingen, maar kunnen beslissend zijn bij het begin van brand. 2e Het is zeer aan te bevelen een schuilkelder te maken in de tuin (buitenshuis!) een privé schuilkelder dus, waar de belangrijkste dingen blijvend opgeborgen worden, en waarin het gezin plus koffers plaats kunnen nemen. Het is waarschijnlijk niet meer mogelijk zo’n ding te bouwen, maar het zou wel de beste oplossing zijn. 3e Als er bombardementen te verwachten zijn is het niet verstandig in bed te blijven. Als de bommen eenmaal vallen is het te laat om in de kelder te gaan. Nu hoor ik dat er in Holland tegenwoordig voortdurend alarm is, dan wordt het natuurlijk moeilijk. Jullie vragen je misschien af waarom ik me bezorgd maak, omdat er nog niets aan de hand is, maar het kan komen en dan is het te laat om te schrijven. Als de oorlog in Holland komt dan maken jullie nog veel erger dingen mee dan ik hier, en hier is het al niet om aan te zien wat er geleden wordt. Maar er zit niets anders op dan gelaten af te wachten wat er gebeurt. Proberen jullie nog, het risico wat te verdelen door een gedeelte van de bezittingen ergens anders op te slaan. Dan is het verlies ten minste niet 100%, zoals hier vaak voorkomt als mensen toevallig niet thuis zijn. Tot zover mijn raadgevingen.
Brief Paps van 7 Jan. ontvangen, van Mams nog niets na kerstmis. De niet aangetekende brieven doen er erg lang over, ongeveer een maand. Ik zou graag met Paps de perspectieven van de fabriek eens bespreken, dat is één van de dingen waarop ik me bij terugkomst verheug. Ik heb al een programma opgesteld van wat er allemaal gebeuren moet in die paar dagen verlof, en dat is niet zuinig. Ik schrijf maar vast op, omdat ik anders niet weet wat ik doen moet als ik thuis zit en overal aan denk als ik weer hier zit. Jullie ziet, ik reken al op verlof, al is de kans eigenlijk gering, maar je moet nu eenmaal altijd blijven hopen.
Gisteren kreeg ik een nieuwjaarswens terug van de nichten uit de hoge Alpen. Ze sturen van tijd tot tijd pakjes aan Grandpère, en maken het verder best. Ik moest jullie de groeten van hen overbrengen.
Volgens jullie berichten moet er nog een pakje onderweg zijn hierheen, maar ik zie nog niets komen. Het zal wel weer een maandje duren, zoals gewoonlijk. Eventuele pakketten moeten jullie maar weer gewoon met de spoorwegen sturen, dat is het beste.
Laatst zag ik bij mijn bezoek aan de vroegere hospita tamme kastanjes liggen. Die had ze zonder bon en in onbeperkte hoeveelheid kunnen krijgen, maar ze waren nu uitverkocht. Ze wist niet goed wat ze met die dingen doen moest, en dan te denken dat ze waarschijnlijk uit Fr. komen en dat Grandpère ze broodnodig heeft!
Ik hoop dat ik deze brief nog zonder moeilijkheden kan posten, en ik hoop maar dat de raadgevingen aan het begin van deze brief overbodig zullen blijken te zijn.
Veel liefs
Oswald

Vandaag alarm van 20:05 tot 2120

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...