04 december 2018

Utrecht 25 November 1943 van Paps We zien met ongeduld bericht van later datum van je tegemoet.


Dr. G. de Bruin
Utrecht 25 November 1943
Maliebaan 127
Telefoon No. 21063 (K3400)
Postgiro 79698

Mijn beste Oswald.

Zooals je wel zult kunnen begrijpen leven wij hier thans weer in een periode van angstige spanning. De twee bombardementen op Berlijn op 22 en 23 j.l. zitten ons natuurlijk danig dwars en we zien met ongeduld bericht van later datum van je tegemoet dat echter nog vele dagen op zich zal laten wachten. Dit zijn altijd ellendige dagen, al maken we elkaar wijs dat het natuurlijk wel in orde is en dat ten slotte de kans maar miniem is enz. enz., maar in ons hart zitten we allen in de rats. Enfin, het is niet anders en we zullen maar weer gelaten afwachten tot we weer, naar we hopen geruststellend, bericht krijgen. Wat ons eigenlijk het meest dwars zit is dat we weten dat je ’s avonds dikwijls Berlijn in trekt naar concerten en aangezien de krant mededeelt dat de aanvallen in de avond plaats vinden vrezen we nu nog dat je toen midden in de stad zat met al het verhoogde risico daaraan verbonden. Ik zou je daarom in overweging willen geven deze uitstapjes in de winter zoveel mogelijk te beperken. Best begrijp ik dat je afleiding zoekt in de mooie kunstuitvoeringen dien je in Berlijn kunt bijwonen maar in dit geval vind ik het risico bij avonden duisternis wel te groot. Dit maakt vooral Mams (en mij trouwens in de weeromstuit ook) angstig en als er dan weer wat gebeurd is, wordt natuurlijk direct het ergste gevreesd. Zou je ter wille van de gemoedsrust hier des winters bij duisternis zoo min mogelijk Berlijn willen intrekken? Ik weet wel, een ongeluk kan je ten slotte overal treffen, maar ik geloof toch dat je bij het Lager minder gevaar loopt dan in het midden van de stad. Trouwens, er zullen toch wel Zaterdagmiddag ook wel uitvoeringen zijn, waar je dan overdag naar toe zoud kunnen gaan. Enfin, ik schrijf dit nu maar, gedreven door een onrustig hart, en gedeeltelijk ontstaan uit eigen overwegingen, maar verder mobiel gemaakt door de angst van de proeven, en je zult wel begrijpen dat, als we weer bericht hebben over een dag of tien (zoo vreeslijk lang zal het wel duren minstens) er een pak van mijn hart zal vallen.
Ziezoo, en nu genoeg hierover.
Veel nieuws is hier niet, alleen zo het gewone gangetje. Je zult wel reeds weten dat onze apotheker Grimm weer bij ons weg is. Dat was een keurige man en het spijt ons dat hij wegging. Maar we hebben nu weer een nieuwe inkwartiering, weer een apotheker, ditmaal zelfs een Oberapotheker genaamd Bokatschek, een naam die een beetje naar Tsjechisch zweemt. Ook een fatsoenlijk man, rustig wat zijn persoon betreft, maar verschrikkelijk luidruchtig met zijn radio, die hij door het hele huis laat schallen tot wanhoop van Lily. Verder speelt hij piano, ook al op dezelfde luidruchtige wijze zoodat het twee deuren verder te horen is en ik mijn hart vasthoud voor mijn mooie Bechstein.
Leuk dat je de kieken van Petertje hebt gekregen. Ja, op een druilerige Augustusavond na het eten en toen het eigenlijk al veel te donker was, heb ik het geval gekiekt en ze zijn ondanks alles vrij goed geworden. Het was om Petertje begonnen maar de foto van Mams was voor mij het grootste succes. Mams is moeilijk te fotograferen maar hier had zij er zelf geen erg in, zoo was ze vervuld van dat kleine mormeltje.
Uit wat je over het tekenen schrijft maak ik op dat er weer zeer weinig evenwichtigheid heerscht onder jullie daar. Wel erg jammer, maar niets aan te doen. Enfin, je hebt indertijd mijn mening over die affaire gekregen. Ik ben nog steeds van dezelfde opinie, maar ik begrijp, dat wanneer het om enkele afwijkende meningen gaat, je daar zeker rekening mede kunt houden. Overigens zie ik niets van komen; mogelijk is het maar maatschappelijk …
Prettig dat je nu wat meer afwisselend en interessanter werk hebt gekregen. Je schrijft hoofdzakelijk physisch maar zeer leerzaam; ik maak daaruit op dat het toch enigszins in de chemische richting blijft, of vergis ik mij daarin. … igen is … phisica zeker ook interessant en het kan nooit geen kwaad wat meer van dat zustervak te leren dan je op de universiteit doet.


Ja, de universiteit, daar zeg je zoiets. Wanneer zul je je daar weer aan kunnen wijden? Het kan nog wel eens lang duren; je schrijft altijd wel: tot spoedig maar ik geloof dat je daar zelf ook weinig fiducie in hebt.
Ziezo mijn blaadje is weer vol. Nogmaals, stel je niet meer bloot aan gevaar dan onvermijdelijk is; we moeten ons in deze tijd veel ontzeggen en dat valt wel een hand, maar de tijden zijn nu eenmaal niet anders. Houd je verder maar goed, houdt goeden moet, wij hier trachten dat ook te doen.
Een poot van je
Vader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...