24 december 2018

24 December 1943 Het bombardement voor Kerst, volgens Jan. Het lager in Hirschgarten is gedeeltelijk uitgebrand.



Zaterdag 24 December 1943.
Vannacht weer eens een flinke aanval gehad, die des te heviger leek, daar hij speciaal op deze buurt gemunt was. Het merkwaardige echter was, dat gisterenavond, toen ik mijn kast op de fabriek op slot deed, de gedachte: “Kijk de zaak nog maar eens goed aan, je weet niet of de boel morgen nog staat”, me niet losliet. Anders heb ik nooit last van dit soort voorgevoelens, daarom frappeerde het me des te meer.
Maar aangezien er ’s avonds niets gebeurde, dacht ik niet anders dan dat we Oude Jaar rustig uit zouden gaan. Vanmorgen vroeg kwam er echter een alarm, van 3.30 – 5.10. Eerst dachten we, dat het niet meer dan een storingsvlucht was, maar na 10 minuten begonnen ze te schieten.
Enfin, het resultaat was, dat we allemaal pijn in onze trommelvliezen hadden na afloop, en bovendien waren we half gestikt in de rook, die bij elke luchtverplaatsing uit het kacheltje van de schuilloopgraaf sloeg. Toen het veilig signaal kwam, was er dikke rook rondom ons, en verder overal een roode gloed.
We hebben ongelofelijk gezwijnd: de aanval is van twee kanten langs ons heen gegaan: aan de ene kant Grünau en Aldershof, die zwaar geleden hebben, en aan de andere zijde Köpenick met het verdere zuidoosten van de stad. Bovendien heeft het een haartje gescheeld of de barak was afgebrand, want er is een brandbom ingeslagen, die echter door de vloer heen ging, en in het rulle zand {daar onder} smoorde. Op het terrein lagen ook nog verschillende brandbommen. Wonder boven wonder waren de ruiten heel gebleven. In totaal is er één lamp gesneuveld. Het A.E.G.-lager in Hirschgarten is gedeeltelijk uitgebrand, en ook het lager in Heringsdorf.
Vanmorgen moesten we naar de fabriek loopen, daar een rijdraad van de tram kapot was. Onderweg zagen we nog een paar brandende huizen, o.a. de Pertrix batterijenfabriek.
Op de fabriek was niets gebeurd, alleen had het Gummilabor een reuze hoop kapotte ruiten. Geen mensch had natuurlijk zin om te werken. Ik heb nog wel een paar defobepalingen gedaan, maar had er toen ook al gauw genoeg van. Toen ben ik maar gaan helpen ruiten te vervangen door Geavin platen, hoog bovenop een ladder. Om 12 uur zag je iedereen met platen carton, hout, en geavin naar huis lopen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...