30 november 2018

Jans kamer wordt weer opgezegd. Zijn salaris klopt weer niet.


Maandag 29 November 1943.
Vandaag weer een mooi staaltje beleefd van de voorkomendheid van de A.E.G. jegens de buitenlanders. Inzake de Kerstgratificatie kwam er een rondschrijven van Neumann, den bedrijfsleider. Van de gratificatie zelf is nog niets bekend notabene. In dit schrijven werden de schefs uitgenodigd de namen op te geven van de buitenlanders die naar hun mening door gedrag enz. enz. enz. niet in aanmerking kwamen voor de gratificatie. Over Duitsers die “Bummelschichte” en dergelijke maken, werd niet eens gesproken.
Vanavond kwam er ineene een donderslag bij heldere hemel voor me: Frau Reimann zegde me per 15 December de kamer op. We hadden nooit iets met elkaar gehad, en dat zei ze zelf ook, maar de oorzaak was, dat ze de lucht van mijn voeten niet kon verdragen.
Er zit nu niets anders op dan dat ik naar het lager ga. Ik hoop alleen in godsnaam dat er in het Angestelterlager plaats voor me is. Ik behoef onder de gegeven omstandigheden niet eens te proberen een kamer te krijgen met 500.000 daklozen.


Dinsdag 30 November 1943.
Mijn salaris over November bedroeg RM 184,49 Die stomme idioten op de administratie hadden natuurlijk vergeten dat ik verhuisd was, en ijskoud de 40 Mark huur bij Gees weer afgetrokken. Het is daar ook altijd wat. Ik heb nu 5 maanden mijn maandloon gehad, en alle 5 maal was er iets niet in orde. Ik heb nog nooit zoo’n stel hersenloze idioten gezien als op de administratie van het KWO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...