25 november 2018

Berlijn Woensdag 24 Nov. ‘43 (Brief 19) De Philharmonie, de Staatsopera, de Gedächtnis Kirche, beschadigd of helemaal afgebrand.


Berlijn Woensdag 24 Nov. ‘43
Lieve Paps Mams en Lily,

Zoëven heb ik een briefkaart gepost, maar ik begin toch maar direct aan een brief, jullie zit natuurlijk te springen om nieuws, hetgeen niet te verwonderen is. Wat we hier beleven lijkt veel op datgene wat men zich voorstelt als men spreekt over het einde der wereld, althans, van de beschaving. Eerlijk gezegd hebben we hem gisteren aardig zitten knijpen, al was er eigenlijk niets aan de hand. Bij ons in de buurt is een vliegtuig naar beneden gekomen, en de bommen zijn verder zo hier en daar ontploft. Geen brand of zo alleen maar een paar kapotte ramen. En dan te bedenken dat er in de binnenstad nog duizenden mensen rondlopen die die nacht niet geslapen hadden, en met hun geredde spulletjes op straat stonden te wachten op hulp, vrouwen met koffer en kinderen, vergeefs proberend op een tram te komen, hele straten die nog in brand stonden, het was werkelijk vreselijk. Daarna, inde schuilkelder, met een koffer met kleren is het dan weer afwachten wat er komt. Gelukkig wordt er altijd vroegtijdig alarm gegeven, meestal 20 min. à ½ uur voordat de bommen vallen. Zodat er tijd is een schuilkelder op te zoeken. En dan komt er het geroffel van afweergeschut, en bommen, ruim een uur lang. Het wordt stil als de detonnaties dichterbij komen, en iedereen is dankbaar als alles de bommen wat verder weg vallen. Soms zie je door de deuropening het schijnsel van een vliegtuig dat brandend naar beneden komt, dan weer hoor je verslag van iemand die op de uitkijk staat, over huizen die in brand staan enz. enz. Dan is het een poos stil, de mensen in de schuilkelder krijgen weer moed, tenslotte de sirene die het sein “veilig” geeft.
Maandagavond dacht ik dat het niet zo erg was, omdat ik geen rode gloed zag, maar dat kwam alleen maar omdat het centrum te ver weg is, het was volkomen donker, met regen en mist. Met zulk weer voelden we ons veilig omdat de E. dan niet kwamen. Nu is dat anders.

Woensdagmiddag
Langzaam komen de berichten binnen van de mensen die op hun werk komen na eerst opruimingswerkzaamheden verricht te hebben. Een lager van de A.E.G. midden in Berlijn is afgebrand. De Philharmonie, de Staatsopera, de Gedächtnis Kirche enz. enz., Alles beschadigd of helemaal afgebrand. Verscheidene mensen missen huisgenoten die sinds Maandag niet thuis gekomen zijn, en ga zo maar door, het is niet te harden een dergelijke tijd.
Overigens merk ik dat het weinig zin heeft te schrijven, de post neemt niets meer aan op het ogenblik.
Van Jan Egberts heb ik nog niets gehoord, evenmin van de andere kennissen buiten het lager.
De telefoon werkt niet, en ik heb geen zin onderweg te zijn met een bombardement.
Het is jammer dat ik geen optimistische brief kan schrijven, maar het is nu eenmaal niet anders, en ik kan me over de gang van zaken helemaal niet verheugen.

Veel liefs
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...