23 november 2018

Berlijn 23 November 1943 Brief 17 Ik heb heel rustig in de “Splittergraben” gezeten, daar merk je niets van wat er gebeurt.


Berlijn 23 November 1943
17
Lieve Paps, Mams en Lily

Na mijn haastige briefkaart van vanmorgen (ongenummerd, bedoeld als No 16) {deze kaart is verloren gegaan} probeer ik vanmiddag nog een brief aangetekend weg te krijgen, in de hoop dat jullie niet te lang in ongerustheid zit. Jullie zult je nog wel ongeruster maken, dan alle andere keren samen. Ik heb heel rustig in de “Splittergraben” gezeten, daar merk je niets van wat er gebeurt.
Nogmaals mijn excuses voor de brief die ik door Bob heb laten posten, ik had op de fabriek een kaart gekregen voor een voordracht van prof. Justi, over strategische berekeningen van calorische waarden, een lezing uit een reeks, waarvan ik er al een gehoord had. Ik had mijn brief in de pauze geschreven, en ik wilde hem vanwege de onrustige nacht die we gehad hadden dezelfde dag nog gepost hebben. Ik had jullie overigens al gewaarschuwd, maar ik kan me voorstellen dat jullie het niet leuk vinden mijn eigen pootje te missen. Wat heb ik Zondag genoten van de Mattheus Passion. De uitvoering was onovertrefbaar, op één ding na, n.l. de piano die men gebruikte in plaats een clavecimbel. Dat was beslist jammer vooral die gesproken stukken verloren daardoor veel van hun attractie. De koren prachtig waarschijnlijk is dit wel de laatste uitvoering die ik daar hoor, het gebouw schijnt beschadigd te zijn.
Eigenlijk vergeet ik te vertellen hoe de voordracht was in de Technische Hogeschool. De voordracht zelf was erg interessant, maar daar hebben jullie niets aan, als ik daarover vertel. Wel dat de collegezaal zo groot is, dat die van Kögl er minstens 2 x in gaat, het is gewoon geweldig zo veel mensen als daar kunnen zitten.
Nu eerst eens antwoord op jullie brieven. Willen jullie precies schrijven welke boeken overgekomen zijn, de mankerende wil ik weer kopen en nogmaals sturen. Yvonne moet ik nog schrijven. De appels zijn heerlijk, een welkome afwisseling. Wat gek hè, jullie zitten te rillen en ik puf van de warmte, dit was de brief van 6 November van Mams.
Nu de brief van Paps van 28 Oct. Dank je voor je raadgevingen paps, zoals steeds voel ik veel voor je argumenten, maar ook jij zit nog te veel vast aan de principes, die er van uit gaan dat we niets gedaan hebben en dat men dus niets van ons verlangen kan. Naar mijn smaak tenminste. Misschien zou je er anders over denken als je ook mee maakte hoe hier in het algemeen over deze dingen gedacht wordt. Overigens zie ik de toekomst in het algemeen niet zo rooskleurig in, dat merken jullie misschien wel uit mijn brieven. Ik verwacht nog een “Umwertung aller Werten” die we ons niet voor kunnen stellen. De meest bestiale neigingen van den mens zijn zorgvuldig opgekweekt, en dat zal zich wreken.
Maar genoeg daarover. Ik hoop dat er geen pakjes op me liggen te wachten, want dan konden ze wel eens verbrand zijn. Ik hoop dat jullie niet zó optimistisch zijn dat jullie mijn verjaardag thuis nog hopen te vieren, ikzelf verwacht meer dat ik plezier heb met een pakketje in Köpenick.
Lieverds, ik ga deze brief maar weer eens posten, dan hebben jullie vlug bericht. De groep “Kabelwerk” van de studenten, waar jullie dus de lijst van hebben, is present, alleen Thijs Vinks heeft nog niets van zich laten horen, hij woont in een getroffen buurt.
Veel liefs
Oswald

P.S. Ingesloten de brief van Grandpère.
P.P.S. Hebben jullie al eens gezocht naar het gedicht honestum petimus usque? Ik zou het zo graag hier hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...