22 november 2018

22-11-1943 Jan in zijn dagboek: Vermoedelijk is de Philharmonie ook afgebrand. Daar zijn we dus nog net tijdig geweest.


Maandag 22 November 1943
Vanmiddag naar het philharmonisch concert geweest waar ik een kaart voor had gekregen.
… … …
Na afloop (om 7 uur) was er in de Friedrichstrasse al vooralarm. In de Warscheuer Strasse begon het spul (om 7.30) ik werd naar de schuilkelder van de Textil- und Webeshule geloodst, grenzend aan de Osram gloeilampenfabriek. Dus niet zo erg gunstig. Maar de kelder zelf was prachtig: we konden allen gemakkelijk zitten, en er mocht gerookt worden. Toen we er uit kwamen om 9.10 was het een fantastisch gezicht: alles rood van het vuur. De nevel en de laag hangende rookwolken versterkten het fantastische nog. Vooral in de richting van de Alexanderplatz brandde het hevig. Na lang wachtenkwam er eindelijk een trein. Deze bleef in Ostkreuz 5 kwartier wachten, waar we een tweede alarm meemaakten, van 10.10 – 10.30 (enkele verkenningsvliegtuigen). Er gebeurde evenwel niets.
Tenslotte kwamen we na veel stilstaan inplaats van over de gewone route langs Treptau - Hermannstrasse – Baumschulenweg naar Schöneweide, waar, na een eeuwigheid wachten, de trein naar Spindlersfeld kwam. Ik was om half één thuis, dus had er 5½ uur over gedaan om van de Potsdammerplatz naar huis te komen, tegen 50 minuten normaal.
Toen ik thuis in de spiegel keek schrok ik, want ik zag er uit als een schoorsteenveger zoo zwart. Mijn jas zag grijs van de asch en had een heerlijke rooklucht bij zich. Niet tegenstaande het uur voelde ik me dus tegenover Frau Reimann’s beddegoed verplicht mijn haren te wasschen.
… … ...
Het was een zware aanval, de omgeving van de Zoo is practisch weggevaagd met het station erbij, Stadtmitteen de Rijkskanselarij zijn zwaar getroffen, evenals de omgeving van de Potsdammer- en Alexanderplatz. De staatsoper heeft ook een treffer gehad. Vermoedelijk is de Philharmonie ook afgebrand. Daar zijn we dus nog net tijdig geweest. Het S-Bahn verkeer was volledig in de war.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...