25 oktober 2018

Utrecht Zaterdag 9 October van Lily. Je schrijft dat we aangetekend moeten schrijven maar dat mag niet meer.


Zaterdag 9 October
Lieve Oos,

Ik schaam me haast zolang als ik gewacht heb je te schrijven. Ik heb het ook allemachtig druk, werkelijk geen seconde meer over; àls ik er een over heb, ga ik gauw even een paar zangoefeningen doen. Mams heeft je vanmorgen geschreven, het komt toevallig zo uit, maar je zult onze brieven toch wel niet tegelijk krijgen. We hebben alweer ±14 dagen geen bericht van je ontvangen, ik kan die postbode, onschuldig slachtoffer van een misplaatste woede, wel iets áándoen! De belangrijkste post die we hier krijgen is altijd een periodiek terugkerende verzameling girobiljetten en reclames van “Skimulaus” welke laatste nog steeds voor Maarten zijn, en die hoe langer hoe slechtere waar, als hoe langer hoe beter wordend betitelen.
Zoals mams schreef zijn we gisteren bij de Miliï geweest (voor dat avondje vrij werk ik me in ’t weekend een hoedje) ik geloof niet dat mams schreef wat voor ’n drama ze in de nacht van zaterdag op zondag beleefd hebben. Taat was niet erg lekker, en wilde naar de WC gaan. Hij wilde naar beneden gaan omdat de WC boven zo’n lawaai maakt als je doortrekt. Toen hij boven aan de trap stond kreeg hij een duizeling, flauwte of zo, en hij sloeg pal voorover met een ontzettende klap de trap af. De buren zeiden de volgende morgen dat ze wel een geweldige slag hadden gehoord, maar toen niets meer en dat ze toen maar weer zijn gaan slapen. Mijnheer en mevrouw vonden hem beneden liggen voor de vestibuledeur, als een vod in elkaar, levenloos, en bebloed aan zijn hoofd. Mevrouw begon vreselijk te jammeren dat haar jongen dood was, mijnheer wilde helpen maar viel flauw, half over Taat heen. Toen Pump kwam, zag ze dat toneel. Mijnheer lag met wijdopen ogen te rollen zonder iets te zien. Het dienstmeisje werd half hysterisch, resultaat was dat Pump + vriendin die gelogeerd was, de boel op poten hebben gezet, dokter opgebeld, mijnheer bijgebracht, mevrouw gekalmeerd, kussens onder Taats hoofd. Ze constateerden dat hij nog ademde. De dokter kwam, en schrok eerst erg. Gelukkig was het bloeden alleen maar uit een wond op zijn voorhoofd. Verder heeft hij een hersenschudding en moet 6 weken op zijn rug blijven liggen. Het viel iedereen als ook den dokter, erg mee dat het alleen maar een hersenschudding is geworden. Bovendien is zijn linker kant helemaal opgezwollen, arm, vingers, schouder, langs de muur geschaafd. Hij ligt nu in bed nors te doen, omdat hij zich best voelt, en helemaal geen zin heeft om te blijven liggen. Het is toch een ontzettende emotie geweest. Ik kwam er zondag even en toen waren ze er nog zo van onder de indruk, ik zelf ook trouwens, toen ik het hoorde. En ze zaten maar te luisteren naar elk geluidje dat maar van boven kwam. Maar nu laat het zich gelukkig nogal behoorlijk aanzien, geen complicaties voorlopig.
Vanavond een seconde bij Maarten en Nel geweest. Petertje ligt nu in een pracht van een bed met spijlen, dat je ook als box kunt gebruiken. Ze ligt heerlijk op haar rug met alle twee haar vuistjes aan iedere kant van haar hoofd, als een prinses te slapen in de ruimte die ze nu heeft. De wieg wordt echt te klein! Jammer dat je haar niet van ’t begin af aan hebt kunnen zien groeien, maar als je terug komt zal ze vast nog wel zo klein zijn, dat je nog genoeg te zien zult hebben dat er aan haar verandert. Een paar dagen geleden een brief aan Jan van Truus geschreven. Hij is al twee maal van kamer veranderd; hij schreef dat je er niet rustig kan werken. Laten we hopen dat hij er nu een heeft waar het niet zo’n lawaai is. Ik geloof dat ik van deze brief maar weer een etappe epistel ga maken, voor vandaag vind ik het welletjes.
Ziezo, daar gaat ie maar weer voor niets. Het is vandaag donderdag en ik ben naar cathechesatie geweest, waar ik mezelf zeer aangenaam bezig gehouden heb met ’t bestuderen van de verschillende types die er zijn. Er zijn 2 nieuwe jongens bij gekomen, een zeer onbeduidende met een brilletje op die geen woord zegt, en een andere, een vriend van Hajo, een jongen om in een lijstje te zetten. Hij is 17 jaar, en het is zo’n geweldige bonk van een jongen als ik nog nooit gezien heb. Hij is niet dik maar gewoon een uitgave van een gespierd mannetje in reuzenformaat. Handen als kolenschoppen, maar heel sympathiek, schouders waar hij gelijk wijlen Atlas de wereld op zou kunnen torsen. Gezicht ook grof maar aardig, en hij spreekt het Frans goed uit. Iedereen stond verstomd toen hij daar in die smalle deuropening verscheen. En ik hoorde le Cornu hem “Alemann” of zoiets noemen, ik snapte maar niet hoe hij heten kon. Vandaag kwam ik er achter, en ik heb me krom gelachen. Le Cornu is altijd nogal achterlijk wat namen betreft; nu vroeg hij hem vanmiddag zijn voornamen, en die waren Johan Albert. Toen ging me een licht op! Hij was natuurlijk toen hij jong was altijd “Hanneman” genoemd. En le Cornu noemde hem nog zo! O o, het idee om zo’n geweldige reus Hanneman te noemen, was werkelijk te komisch. Ik zat op mijn eendje te lachen, en niemand snapte waarom. Het is ook zo’n gezellige, ongecompliceerde jongen, helemaal niet bang voor de meisjes of zo. Een echte beer, maar wel “gelikt”, want hij haalt altijd zo netjes zijn hand uit zijn jaszak als hij je op straat ontmoet, en kijkt heel vriendelijk. (en is altijd beleefd) een prachttype. Ik vind reusachtig leuk om me te verdiepen in beschouwingen over zulke lieden. Je hebt er op cathechesatie zo de tijd voor. Je moet de groeten hebben van Willy Vos. Ze woont nu een paar huizen verder, op 123; we zijn nog nooit bij elkaar op bezoek geweest omdat we ’t allebei zo druk hebben. Aan Hajo en Jaques (= Ko) heb ik je groeten nog niet overgebracht, want die komen later en gaan later weg, zodat je ze niet spreken kan zonder le Cornu erbij.
Het is nu Vrijdag, een avond waarop ik het niet zo druk heb omdat ik op zaterdag geen lessen heb, alleen pianoles en ik moet zelf les geven. Vandaag Frans Twaalfhoven les gegeven; ik moest je de groeten terug doen van de hele familie. Frans was zo verkouden als een snip, zoals de hele wereld, als je ’t mij vraagt. Ik in de zon op de vensterbank, en hij was erg enthousiast en kwam ook op de vensterbank zitten, zo zaten we, en onze beentjes hingen buiten ’t raam, we zaten heerlijk in de zon. Het lijkt me dat het voor onze achterburen wel een gek gezicht geweest is. De zon werd ons te warm(!) en toen naar binnen gingen viel Frans bijna van ’t platje af. Ja, ik lach me altijd een ongeluk, het is zo’n blaagje, met al zij zeventien jaren. Als hij iets fout vertaalt, en ik zeg: “kijk nog eens goed”, dan begint hij meteen een reuze verhaal op te hangen over het enige woord dat hij goed vertaald heeft, en doet dan net of ik hem tegenspreek, terwijl ik dan alleen maar hoe langer hoe harder moet lachen, en hij hoe langer hoe harder begint te oreren. Zijn lessen zijn altijd een lachuurtje voor me. ’t Mooie is, als hij ’t merkt, dan begint hij pas te lachen over ’t feit dat hij zo gek gedaan heeft, zo duurt het nog langer, toch zijn de resultaten bevredigend te noemen, pas geleden heeft hij op school een 8- voor een vertaling gehad. Bewijs dat die jongen hersens heeft maar niet weet hoe hij ze gebruiken moet en daarvoor een steuntje nodig heeft. Het is enig om zulke reëele resultaten van je werk te zien. En dat is nog maar een kleine bijzaak voor me op het ogenblik.
We hebben in geen 14 dagen meer iets van je gehoord, maar dat heb ik al geschreven geloof ik. Ik zet boven de brief de datum waarop ik hem wegstuur, maar ik ben er 3 dagen eerder mee begonnen. Laatst kwam er een aangetekend brief, wij blij, laat hij nou voor Arike zijn, van Wim Gijzel, die het verkeerde nummer op ’t adres had gezet. Ik was gewoon woest. Hij heeft zich waarschijnlijk vergist omdat ik aan Schop en hem ook eens geschreven heb. Misschien hebben ze me teruggeschreven, en de nummers omgewisseld. Nu, ik houd op. Je moet de groeten hebben van de Malie en van Leonie, ze is nu ook heilgymnastiek aan het doen, en ’t bevalt haar best. Ondertussen werkt ze toch nog bij Tellier.
Vele kusjes en vele groeten aan al jou vriendjes, niet vergeten!
Lily

P.S. ik heb een bééldige foto van mezelf en de poes, misschien krijg je die wel eens in handen.

Vanmorgen 2 brieven ontvangen, van 1 october, en een v Gr.père via jou. Je schrijft dat we aangetekend moeten schrijven maar dat mag niet meer. Waarom weet ik niet. Denk nog eens goed na over dat tekenen. Zijn er geen andere dingen waar je onder valt?
Dag, Lily

Oos gaat vanavond naar de Opera




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...