18 oktober 2018

Berlijn 18 oct ‘43 Brief 9 25 blikjes melk en nog een paar pond bonen had ik nog over.




IX
Berlijn 18 oct ‘43
Lieve Lily,

Even een briefje aan mijn lieve zus, omdat ik een beetje in m’n maag zit met al die levensmiddelen die mams me stuurt. Ze schijnt niet te willen geloven dat ik hier heel goed te eten heb, op de manier waarop ik het op het ogenblik ingedeeld heb. In mij laatste brief, van zaterdag j.l. (brief XIII) ben ik wat tekeer gegaan, ik hoop dat dit het effect heeft dat ik verwacht. Maar het is zo vervelend bezwaar te moeten maken tegen iets wat zo goed bedoeld is. Ik heb beslist geen behoefte aan méér en lekkerder eten, het is zelfs zo dat een stuk koek een week blijft liggen voor ik er aan toe kom. Idem dat roggebrood. Ik geloof dat mams ongeveer denkt: wij de helft en Oswald de helft!
Fruit is iets anders, daar hebben jullie zelf waarschijnlijk wel genoeg van, en ik kan het goed gebruiken, maar ook dit moet mams niet overdrijven. Gisteren heb ik een opruiming gehouden in mijn voorraad, in verband met mijn verhuizing. Vijf pakken voor Grandpère (à 1kg) heb ik klaar gemaakt, en twee heb ik er vandaag al verstuurd. Vooral rijst en gort heb ik gestuurd, en blikjes melk. Dit lijkt me voor de ingewanden van Grandpère het beste. Toen deze pakjes klaar waren had ik nog 25 blikjes en nog een paar pond bonen, havermoot enz. over! Ik zal nog wat sturen, en dan is mijn voorraad wat redelijker geworden. Grandpère zal wel weer bezwaar maken, maar hij kan het wel goed gebruiken denk ik. Zijn de snoepjes enz. aangekomen? Ik hoop dat ze goed bevallen zijn. Het was een extraatje in verband met het bombardement, en ik vond dat het jullie meer toe kwam, omdat jullie meer ik angst gezeten zullen hebben dan ik. In een optimistische bui had ik al wat zomerkleren ingepakt, maar ik heb ze maar weer uit het pak gehaald, het is beter ze hier te houden.
Hoe vind je de cigaretten? En hoe vind paps de tabak? Veel soeps is het niet, maar de buitenlanders hier zijn er erg gelukkig mee.
Nu zus, je wordt dus verzocht Mams wat te remmen met al haar gestuur, en ik hoop dat ik je binnenkort niet alleen als droombeeld maar ook in werkelijkheid kan begroeten. Ik droomde n.l. laatst dat ik thuis kwam, en dat ik jou al omhelsd had, maar voor mams aan de beurt was werd ik wakker. Reuze strop!
Veel liefs
Je Broertje
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...