16 oktober 2018

Berlijn 16 October ‘43 De hospita had de hoop dat er iets van onze welvoorziene dis voor haar zou afvallen.


Berlijn 16 October ‘43
Lieve Paps mams en Lily,

Vandaag heb ik weer eens wat te vertellen, ik ga verhuizen, en wel naar het “Angestellter Lager der A.E.G. Lindenstraße 35, Berlin Köpenick. Het geheel is als volgt te werk gegaan: zoals ik al eerder geschreven heb, was het met veel moeite gelukt op mijn kamer te blijven, maar dat genoegen werd van verschillende zijden vergald. Zo heeft b.v. de hospita, die overigens erg beleefd en aardig is, heel duidelijk gezegd, dat ze ons niet zo zeer voor het geld op die kamers genomen had, dan wel in de hoop dat er iets van de welvoorziene dis van ons, voor haar zou afvallen. Dus betaling in natura. En dat terwijl ze voor een klein kamertje 60 Mark in de maand krijgt, wat zéér veel is. Jullie begrijpen dat dit geen belangrijke grondslag is om verder goed op te schieten, omdat ik niet van plan ben haar te gaan voeren. Ze heeft zo het idee dat het in Holland is als in Denemarken, waar boter niet op de bon is! Verder heeft een van de studenten, die al lang en breed in het lager zat, een brief naar zijn oude adres gekregen van de geheime politie, dat hij verhuizen moest naar een lager. Dit staat ons dus ook te wachten!
Nu neem ik dus het zekere voor het onzekere, en ik ga nu naar het beste lager dat tot mijn beschikking staat, liever dan nog verder te moeten leven in die onzekerheid. Het lager is goed verwarmd, warme douches en zoo, alles goed in orde. Gisteren ben ik vroeger weg gegaan van de fabriek, en ik heb bij de Lagerführer (een vrouw) gezeurd tot ik gedaan kreeg dat ze een bed dat bezet was voor iemand die niet terug kwam van verlof, voor mij vrijgegeven heeft. Het vervelende is dat Bob niet gelijk mee komt, en verder dat er geen andere Hollanders zijn die ook zitten te wachten op een plaats in dat lager, maar die de beloften van  een verkeerde instantie hadden gekregen! Maar nu ja, op het ogenblik kun je in dergelijke dingen niet al te veel scrupules hebben.
Bob komt binnen met een brief van Mams, van 29 sept. in het Frans.
Gelukkig, er staat in dat de melkpoeder voor Grandpère bestemd is. Ik schaam me een beetje voor de toon van mijn andere brief, gisterenavond geschreven, want ik weet wel dat de bedoeling van jullie heel erg goed is, maar het effect van de pakjes is nu eenmaal heel anders geworden dan het vroeger was, ik ben nu goed doorvoed. Het pakje voor Grandpère dat ik deze week wilde sturen, was iets te zwaar, ik moet het opnieuw inpakken. Het pak naar huis is ook nog niet weg. Daar komt nog weer wat extra’s voor jullie in, waaruit je kunt zien dat ik het goed heb. Ik lees de brief van gisteravond maar niet over, anders verscheur ik hem misschien, en dan moet ik alles weer overschrijven, en ik heb zoals gewoonlijk geen tijd. Om 4 uur begint een concert (Kulenkampff speelt viool!) en ik moet nog aardappels kopen en de brieven en pakjes posten. De brief van mams gaat direct door naar Grandpère, ik zal er een briefje bij doen. Gut, ik moet nog eten ook, pap zal wel gaar zijn. En ik moet mijn nette pak aantrekken. Heerlijk weer eens een net pak aan te hebben, dat geeft een gevoel of je weer thuis bent.
Ik lees nog op mijn papiertje met aantekeningen, dat ik nog niet bedankt heb voor de heerlijke kleine koekjes die mams gestuurd heeft, en voor de stukken koek. En verder zou ik graag een aantekenboekje ’44 willen hebben, ik vraag er nu maar vast om. Jammer dat de pakketten naar Grandpère maar max 1 kg mogen wegen, en dat het 2½ Mark per pakket kost, anders zou ik wat meer kunnen sturen, maar ik zal mijn best doen.
Schrijf dus in het vervolg naar het nieuwe adres

Angestellterlager AEG
Lindenstraße 35
Berlin-Köpenick

Veel liefs

Oswald


P.S. Mams, probeer eens naar Tante Olga te schrijven via Appenzeller, dat moet wel gaan volgens mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...