01 september 2018

Berlijn 1 sept ‘43 We liggen aardig buiten schot.


Berlijn 1 sept ‘43
Lieve Paps Mams en Lily

Na een erg gezellige avond gisteren, werd het vannacht weer ongezellig, maar alles is weer goed afgelopen. We liggen aardig buiten schot hier in Hirschgarten, dat heb ik nu wel bekeken, zo langzamerhand.
Verder alles natuurlijk uitstekend.
Veel liefs
Oswald

Uit het dagboek van Jan de Boer:

Woensdag 1 September 1943
Vannacht alarm van 11.55 – 2.00. Hevig geschoten. Hier en daar vielen bommen o.a. in Köpenick, en weer in het Zuiden (Marienfelde). Wederom hevige ruzie over den schuilkelder met Frau Gees.
Vandaag is op het lab een groot defoapparaat opgesteld. Het is ontzettend uitgebreid en groot. Ik geloof dat ik me maar liever houd bij mijn oude kleine toestelletje.

Red:
Oos woont dan wel in de wijk Hirschgarten maar wel op de grens met Köpenick. Die wijk is echter zo groot dat het bombardement ook voor Oos best ver geweest kan zijn, of hij bagatelliseert voor het thuisfront wat er gebeurd is.
Dat "buiten schot" moet wel met een korrel zout genomen worden. zie overmorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...