03 september 2018

Berlijn 3 sept ‘43 De straal van het gat was 2½ à 3 m, er stond geen boom meer overeind in de buurt


3 sept ‘43
Lieve Paps mams en Lily.

Het leven gaat weer zijn gangetje, ik hoop dat het bij jullie ook allemaal rustig door gaat. Het was deze week wel weer wat onrustig, maar weer niet in onze buurt. Wat de uitwerking van de brisantbommen betreft, ben ik wat gerust gesteld, ik heb gezien hoe de uitwerking was van een bom, die op 15 m van een schuilkelder gevallen was. De straal van het gat was 2½ à 3 m, er stond geen boom meer overeind in de buurt, maar aan de schuilkelder mankeerde niets. Je moet de bom wel precies op je hoofd krijgen wil er iets gebeuren. Wel waren de deuren van de schuilkelder naar binnen geslagen, en de mensen lagen allemaal door elkaar op de grond, maar er was niemand gewond. (red: Het kaartje van 1 sept doet dus wel wat luchtig over wat er waar gevallen is)
Na deze inleiding zal ik maar weer eens wat gezelliger worden, en n.l. gaan praten over winterkleren die waarschijnlijk toch wel hierheen moeten komen. De tijd gaat geweldig snel moet ik zeggen, dat we nu al weer bijna vier maanden zitten, het is haast niet te geloven. Één winterpak heb ik hier, maar dat is meer een fabriekspak, en die erge zigeuner allures ben ik langzamerhand kwijt geraakt, ik wil er nu wel eens netjes uit zien. Welk pak er nu in aanmerking komt, waarschijnlijk mijn blauwe pak. Veder mijn oude winterjas. Het is misschien wel raadzaam deze spullen bijtijds te sturen, als het transport in de war komt voor alles gestuurd is, en dat ik niet bijtijds naar huis kan, dan loopt alles mis, en dan zit ik in de kou. Nu heb ik mijn trui hier, erg koud kan ik het dus niet gouw hebben.
Gisteren heb ik geprobeerd een pakje te gaan halen maar er stonden te veel mensen, ik kwam niet aan de beurt voor sluitingstijd. Vanavond maar weer eens proberen. Over de appels uit het vorige pak kan ik ook verslag uitbrengen: ze zijn heerlijk, verrukkelijk, en er is er niet één gekneusde bij. Zo komen natuurlijk van het boompje bij mijn bijen, ik zie ze al hangen zo half bij de 12 boerderijen. (De buren, de fam. Twaalfhoven) Heeft Frans ze geplukt deze keer?

3 sept Half zes.
Het begin van mij brief is niet erg vrolijk geloof ik, maar dat komt omdat ik de krant nog niet gelezen had, moet je maar rekenen. Thuis lagen bij aankomst twee brieven op me te wachten, één van prof. Bijvoet, en één van paps, niet aangetekend van 23 Aug. Dat is snel!
Laat ik eerst eens de brief van Lily van 16 Aug beantwoorden. Leuk dat je plezier hebt in je werk, dan gaat de tijd gauw. Het is alweer vrijdag, deze week is weer omgevlogen merk ik. De tijd gaat hier sneller dan ooit, wat mij betreft. Aan wie schreef je nog meer, behalve aan Wim G. en Schop? Deze Jan ken ik niet geloof ik. Het paspoort is verlopen, ik heb er niet veel aan, maar de Schutzpas is voldoende. Gut, ik zie dat ik deze brief al lang beantwoord heb! Sorry. Nu mams. Je briefkaart van 16 Aug gisteren ontvangen. Er staat niets in over wat ik te verwachten heb in de pakjes, maar de pakjes komen altijd eerder dan de brieven!
Wil je nog een paar kousen sturen? Niet te dik en niet te dun. Maandag kan ik pas mijn schoenen halen die bij de schoenmaker zijn, ik hoop tenminste dat ze bij het laatste feest niet verongelukt zijn. Verder wil ik jullie door bemiddeling van de boekhandel een Duitse grammatica te sturen. Ik wil eens wat minder fouten maken met naamvallen en zo, en hier legt niemand dat goed uit. Een Franse zou ook erg welkom zijn. Heb ik al geschreven dat het meisje van Klaas moeilijkheden heeft omdat ze te veel geschreven heeft in een brief, die ze n.b. met iemand meegegeven heeft. Erg vervelend. Informeer maar eens. Nu de brief van Paps. Ik heb weer weinig tijd helaas, deze brief neemt Bob mee, en hij gaat om zeven uur weg, (ik ga mee) en nu is het al kwart over zes, en ik moet mijn aardappels nog schillen en opeten.
Die geschiedenis met de witte jas neem ik werkelijk zo op als ik schrijf hoor. We hebben hier ondanks alles erg veel plezier. Dinsdag b.v. de hele avond in het lager bier gedronken en liedjes gezongen, we hebben het hele lager op stelten gezet. Het was een verjaardag zie je. En daar kwam me ’s nachts nog een jubileum uitgave van de RAF bij. Het geheel was kostelijk.
Ik heb nu bijna een volledige lijst van de studenten hier, ik zal die als ik tijd heb wel eens overschrijven en naar huis sturen. Ik ben blij dat de bijen op de heide staan, maar het zal wel weer niets worden. Die fabriek van paps zou ik wel eens willen zien, vooral Zijl als stoker, om een plaatje van te maken!
Voor een pas hoeft paps geen moeite meer te doen. 23 Aug – 3 Sept is niet lang voor een brief.
Wat betreft het treffen van maatregelen voor onvoorziene omstandigheden. Ik heb b.v. een tablet pervitine te pakken gekregen, voor het geval ik onder zéér bijzondere omstandigheden lang achter elkaar moet reizen of zo.
Verder niet veel nieuws, alleen dat ik razende honger heb, en dat ik weer eens lekker gekookt heb vandaag.
Afgesproken dus: jullie maken je niet bezorgd over bommetjes of zo; die vallen hier niet, en als ze vallen is het niet erg.
Veel liefs
Oswald

Red:
Pervitine was het stimulerende middel dat de Blitzkrieg voor het Duitse leger mogelijk maakte. Recente publicaties maken duidelijk dat de soldaten in en na 1940 door het gebruik van dit middel enkele etmalen onafgebroken in de weer konden blijven zonder slaap of vermoeidheid te voelen. De geallieerden hebben overwogen dit middel op D-day ook in te zetten maar dat is niet gebeurd.
Tegenwoordig is de werkzame stof in pervitine bekend onder de naam chrystal-meth, illegaal in gebruik als party drug. Het middel is echter verslavend en de bijwerkingen bij langdurig gebruik zijn niet mis. In latere oorlogsjaren smeken Duitse soldaten in brieven naar huis bijna of men het middel niet op kon sturen, de verstrekkingen waren niet genoeg en het was thuis gewoon in de winkel te koop.
Een van de bijwerkingen is hallucineren. Er zijn voorvallen bekend uit de slag om Stalingrad dat een afdeling alle munitie verschoot op een niet bestaande vijand, waarna men zich over gaf omdat er geen bevoorrading kwam. Een paar verdwaasde Russen namen dan tientallen Duitsers gevangen.
 Oos lijkt het middel gelukkig alleen gekocht te hebben voor een zeer uitzonderlijk geval.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...