29 augustus 2018

Berlijn 29-8-‘43 Het is altijd prettig als je zo post ontvangt zondagmorgen op bed.


29-8-‘43
Lieve Paps, Mams en Lily

Na het verorberen van een heerlijke muskuspeer begin ik maar weer eens een brief te schrijven. Laat ik eerst maar mams gerust stellen: de peren zijn nog goed aangekomen, maar het was wel kiele-kiele (wat staat dat gek als je het schrijft). Gisteren ben ik het pak (van 17 aug) gaan halen, en daarna ben ik meteen doorgereisd naar Kees Booy (in Berlin-Schönberg), waar we reünie hadden. Het is langzamerhand mos geworden, dat iemand die een pak bij zich heeft, dat ten aan schouwe van de menigte open maakt. Deze keer was dat maar goed ook, de peren die er erg aan toe waren kon ik meteen uitdelen, en daar had ik dus geen last meer van op mijn verdere reis! Ze zijn overheerlijk, hoe de appels zijn weet ik nog niet, die kan ik nog wel even bewaren. Het roggebrood is weer prima, de koek natuurlijk niet minder. De kaas doet me denken aan verleden jaar in Ouderkerk! De blikjes gaan naar de voorraad.
Het is vandaag weer regenweer, het is hier of snikheet, of koud en regenachtig. Net nu ik zit te schrijven komt de zon door, en het feit dat ik in de zon zit moet jullie wel verbazen. We zijn namelijk – binnenshuis - verhuisd, we zitten nu in een kleinere kamer aan de voorkant van het huis, op de eerste verdieping. We hadden ons net bijna meester gemaakt van het kleine kamertje naast de kamer waar we in zaten, maar er komt nu op die twee kamers een bekende van de hospita, wier huis deze week beschadigd werd. Ze heeft al haar meubels gered, met het gevolg dat het huis hier nu ongeveer vol gebauwd is met meubelen. Onze kamer vóór bevalt ons heel goed, hij is wel kleiner maar handiger ingericht, en we hebben nu de zon, we zitten ongeveer op het Zuiden. We kijken uit op een stille baan. Links is een botenhuis of café of zoiets, nu door soldaten in gebruik genomen. Uitzicht op het water van de Spree hebben we helaas niet. Rechts en tegenover ons staan villa’s die schuil gaan onder de bomen.

Onze kamer hoeven we gelukkig niet te verlaten, de geruchten flauwen weer af, de “lager verpleging” beperkt zich tot de twee grootste lagers van AEG, en nieuwe bevelen van de politie aan afzonderlijke mensen zijn niet gekomen. Voorlopig zal het dus wel niet zo’n vaart lopen, al is een algemene maatregel wel te verwachten, nu er zoveel daklozen bij komen zijn; ik schat ongeveer als van Roth.
Deze week ben ik een dag thuis geweest, een beetje grieperig voelde ik me, en de thermometer wees op 37,5 °C. Je moet voorzichtig zijn, en daarom ben ik maar wat correspondentie af gedaan, in mijn bed, de volgende dag was alles weer goed. De brief van mams van 26-7 ontving ik op 27-8, een beetje laat dus. Ik las in een andere brief, welke weet ik niet meer, dat het met B. goed gaat, en dat zijn moeder wat gegevens had. Ik zal er daarvoor bedanken, maar ik heb helaas pas geschreven, het zal dus nog even duren. O-ja, ik heb na lang aarzelen eindelijk het flesje bessen opgegeten, wel niet met gort, zoals mams dat wilde, want de gort zat te mooi verpakt, maar met havermout. Het was heerlijk (maar ½ uur werk om alles er uit te krijgen). Ik lees verder op mijn lijstje, dat ik nog vertellen moet dat ik het adres van de neef van mevr. M. heb genoteerd, ik kom er nog niet toe er heen te gaan,
Vandaag heb ik weer twee brieven ontvangen, en wel van To en van Mies. Het is altijd prettig als je zo post ontvangt zondagmorgen op bed. Als de dag zo goed begint is hij veel meer waard. Laatst schreef Arike: stond je niet verbaasd dat je een brief van Marie kreeg? Ik heb er een paar dagen over gedaan voor ik wist dat ze Mies bedoelde!
De zon komt heerlijk door, ik zit te bakken. Eerst was ik van plan de stad eens te gaan bekijken, je kunt nl overal heen, voor zover er tenminste nog vervoermiddelen zijn, voor die grote afstanden. Maar ik blijf maar wat in de zon zitten, dat is veel gezonder.
Gisteren ben ik weer wat aan het snuffelen geweest om kaarten te bemachtigen voor concerten. Ik heb toen wat aardige boekjes gevonden, bv over de symphoniën van Beethoven. Als Lily nog wat muziek wil hebben, kan ik hier misschien nog wel wat krijgen. (Ik zag bv staan: de volledige werken van Chopin, deel zoveel: sonaten. Heb je nog Bach cantates nodig?) Voor mijn blokfluit heb ik niets gevonden. Willen jullie eens een doodgewoon leeg dictaatcahier sturen? Hier kan je zoiets niet krijgen, op mijn kamer moet er nog wel een liggen, in de boekenkast.
Een gezellige brief van 16 Aug, van Lily heb ik 27 Aug ontvangen. Met het paspoort. Nu ik een Schutzpas heb, heb ik hem niet meer nodig. Jammer dat er niet in staat wie mijn ouders zijn. Ik zou n.l. wel eens een bewijs willen hebben dat Grandpère mijn grootvader is en in Frankrijk woont. Je kunt nooit weten waar je dat voor nodig hebt misschien. Denken jullie daar ook eens over na.
Ziezo, ik schei er maar eens uit, voor vandaag is het al weer genoeg. Morgenochtend komt er misschien nog wat bij.
Aangetekende brieven gaan nog steeds veel sneller dan de gewone.

30-8-’43
Vandaag heb ik weer weinig tijd gehad om iets bij deze brief te plakken, en nu het zes is, moet ik weer voort maken om de brief aan Bob mee te geven, dat spaart me een reis.
We hebben weer een rustige nacht gehad, en het regent dus zal het vannacht ook wel rustig zijn.
Veel liefs
Oswald

Groetjes terug aan 12 boerderijen en aan Chips!!

(de familie Twaalfhoven. Red.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...