16 augustus 2018

Paps aan het woord over 1940: een bestelling buskruit.


Misschien is het goed nog even terug te blikken op het eerste jaar van de oorlog, en het moeilijke parket waarin Paps zich met de fabriek bevond.
Paps aan het woord in zijn memoires:

… Intussen zaten we wel in een moeilijk parket, want kort daarna {mei 1940} kregen we een bestelling van de Artillerie Inrichtingen voor de levering van een flinke partij kruit, natuurlijk bestemd voor de bezetter; zodoende werden we plotseling voor de beslissing gesteld: werken voor de vijand of niet! Gelukkig kreeg ik deze bestelling in handen vóór de brief als ingekomen was geboekt. Ik stak hem in mijn zak en ging er mee naar de directeur de A.I., ir. de Hollander, om nadere inlichtingen te vragen. Toen deze mij vertelde, dat het een opdracht betrof voor de levering van munitie voor buitgemaakt Nederlands geschut, heb ik hem gezegd, dat ik er niet over dacht daarvoor te gaan werken en dat ik zijn opdracht als niet ontvangen beschouwde. Ik haalde deze toen uit mijn zak en verscheurde hem. De heer de Hollander raakte daardoor lelijk in de war, maar ik stelde hem toen wat gerust en gaf hem de raad de bestelling bij een duitse fabriek te plaatsen, zo nodig onder voorwendsel dat hij de fabriek te Muiden te kwetsbaar vond voor luchtaanvallen en daardoor geen voldoende zekerheid gaf voor tijdige levering. Hij vond dit een prachtig argument, zijn gezicht klaarde op en daarmede was de zaak afgelopen. Ik heb er nooit meer iets over gehoord.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...