26 augustus 2018

Berlijn 26-8-‘43 Je moet hier niet willen weten of je morgen nog in je zelfde bed slaapt


26-8-‘43
Lieve Oom - Tante – Nichtjes.

Vandaag ben ik weer eens aan het opruiming houden in een stapel brieven. Waarop ik nog geen antwoord gegeven heb, en ik merk dat de “overkant” weer eens aan de beurt is langzamerhand.
Zo goed en zo kwaad als dat kan gaat hier alles zijn oude gangetje. De geruchten van het van de kamer af moeten en zo, stillen weer een beetje, en we zitten nog rustig op onze kamer. Van deze geruchten is altijd wat waar, maar de mensen fantaseren er altijd zo’n hoop omheen. Zaterdag b.v. werd er bekend dat twee grote “Lager” van de AEG onze fabriek “Lagerverpleging“ krijgen wat het eten betreft, d.w.z. geen bonnen meer, en dus veel minder te eten. Daar maakt men dan direct van dat niemand meer bonnen krijgt! Er zijn weer meer gevallen bekend van mensen die van hun kamer moeten, maar gelukkig gaat dit proces langzaam. Nu ben ik bang dat, nu er zoveel daklozen komen, de buitenlanders wel plaats zullen moeten maken. Maar we hebben ons aangewend geen zorgen te hebben voor de tijd. Je moet hier niet willen weten of je morgen nog in je zelfde bed slaapt, en of je dan nog wel te eten hebt. Dan heb je geen leven. Zorgeloos leven is hier het parool.
Nu ga ik eerst eens wat antwoorden geven op brieven.
Eerst over Wim Gijzel. Zondag voor een week heb ik bij Wim gelogeerd, d.w.z. ik heb in zijn bed geslapen, Wim zelf moest op het huis van de dominee passen. Maar Schopenhauer ken ik ook, en ik kon wel met hem opschieten. De derde van het stel, Hans Grolle, kende Mies. Ik voelde me daar dus direct thuis, en het was erg gezellig. Zondagmiddag ben ik weer weg gegaan, ik was zaterdag na de reünie ’s avonds, gekomen. Arike wordt bedankt voor de groeten van Lineke, doe de groeten aan alle leden van ….. ja, hoe heette dat “geval”, die club van jullie ook weer!
Telkens als To iets schrijft over de kinderen en wassen en zo, dan denk ik aan die mop over het verschil tussen een baby en een varken. (je weet wel met die luier en zo).
Ik ben blij te horen dat tante Fie weer in de huiskamer kan komen, dan kan ze weer makkelijker mee leven, is het niet tante?
Als ze je alles zo extra moeten vertellen is het niet leuk. Hebben jullie al gehoord dat Ad den Beste hier ook zit op de AEG. Ik heb laatst pas gemerkt, dat hij bij To en Arike in de klas gezeten heeft.
Mijn brief is weer slecht geschreven, omdat ik weer in bed lig te schrijven, en dan wordt mijn schrift nog iets slechter dan gewoonlijk!

Tot schrijvens maar weer, en veel goed wensen van
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...