22 augustus 2018

Berlijn 22-8-‘43 Een jongen is opgepakt. Twee arbeiders-kameraden hebben hem aangebracht, om politieke uitlatingen. Verder weten we niets.


22-8-‘43
Lieve Paps, Mams, broer en zusje e.a.

Na de haastbrief die ik gisteren schreef, nu eens een brief waar ik iets meer aandacht aan hoop te besteden. Het is op het ogenblik Zondag middag vier uur, snik en de snikheet, met een pietsie wind. Vanmorgen heb ik tot een uur of negen geslapen, de post kwam me wekken met een aangetekende brief van mams van 13-8-’43 (zodat ik weer aardig op de hoogte ben). Toen ik eenmaal wakker was ben ik maar wat gaan eten en lezen en om een uur of tien ben ik gaan wandelen. Het is hier ongeveer het klimaat van Le Vigan, in de dagen dat het hier warm is tenminste. Je hebt hier weinig last van de warmte als het maar waait, dan kan je tenminste transpireren. Eigenlijk was het al wat te warm om te wandelen, maar het was toch wel prettig, ik had deze wandeling nog niet gemaakt, en het is hier erg mooi in de omgeving.
Na de wandeling ben ik wat gaan eten, aardappelen met jus, de jus maak ik tegenwoordig als volgt: wat worst (metworst heet hij geloof ik) met wat boter in een beker wat laten pruttelen, dan water en jusblokje er bij en even opkoken, de aardappels kook ik in de schil, en ik pel ze later. Verder at ik vandaag nog een bord havermout met wat klein gesneden gedroogde appeltjes er door. Ook al heerlijk, vooral met veel suiker!
Ik merk, dat ik nog vergeten heb vergeten te vertellen dat ik na de wandeling eerst uitgebreid gezwommen heb ik de Spree. Het is zo fijn dat er een strandje is, 3 min lopen van huis. Dat maakt het eenvoudig, je komt er eerde toe. Gisteren heb ik ook nog even gezwommen, en gisterenavond was het erg gezellig, de sigaar heeft uitstekend gesmaakt. Maar er was een wanklank: één van de jongens die zo nu en dan ook eens komen, en waar we de vorige keer bij elkaar waren is opgepakt. Twee arbeiders-kameraden hebben hem aangebracht, om politieke uitlatingen. Verder weten we niets. Ja, je moet voorzichtig zijn tegenwoordig.
Vanavond ga ik weer naar een concert, vorige week zondag en woensdag jl ben ik ook al geweest. Jullie ziet, ik profiteer van de gelegenheid, vooral omdat binnenkort te voorzien is dat de concerten ’s avonds niet meer door gaan. Ik ben van plan in het centrum te gaan zitten met luchtalarm. Het is al hinderlijk genoeg als je thuis zit.
Woensdag hoorde ik de vijfde synphonie van Dvorak, Aus der neuen Welt, en gedirigeerd door een Japanner, die meer op een insect leek dan op een mens. Maar de muziek was prachtig, goed gespeeld.

Vervolg op de 24e


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...