06 augustus 2018

B. Schöneweide. 6 Aug ‘43 Wij krijgen officieel pas over een jaar verlof


B. Schöneweide. 6 Aug ‘43
Lieve Paps Mans en Lily

Deze week kwamen er weer overvloedig brieven, gelukkig op Paps verjaardag een van Lily en een van Arike, zodat ik tenminste het gevoel heb niet zo ver weg te zitten. Ik wilde op de gezondheid van Paps een sigaar roken, maar op het critieke moment werd ik uitgenodigd voor een afscheidsfeestje van Frans Wesselink, die afgekeurd is en wacht op een trein om naar huis te vertrekken. Er rijden echter geen treinen meer voor het gewone vervoer, hij zal wel lang moeten wachten.
Wat is het toch vervelend dat die post zo vervelend langzaam werkt. Telkens zijn er weer van die dingen die me te binnen schieten, waarop ik nog geen antwoord heb, b.v. hebben jullie wel eens een photo van me ontvangen? Ik heb er twee of drie gestuurd. Hebben jullie bericht van Grandpère, zijn de brief en briefkaart die ik doorgestuurd heb aangekomen? enz. enz. Ik weet ook niet of er nu brieven verloren zijn gegaan of niet. De nummering is helemaal in de war, maar één brief per week, op zaterdag of zondag verzonden, is normaal. Dan zijn er nog een paar extra brieven meegegeven. Ik hoop dat de broer van Bob ook bericht meebrengt.
Het is hier een hele week snikheet geweest, vorige week zondag heb ik in een restaurant bijna een flauwte gekregen. Mijn broek was op mijn kuiten doorgezweet, terwijl ik in mijn  overhemd (zonder iets er onder) zat. Het is hier geregeld 31-33 °C in de schaduw geweest, vandaag is het gelukkig wat koeler. Na het werk ga ik vaak eerst zwemmen in de Spree, terwijl het eten dan ondertussen gaar wordt. Echt last van de warmte heb ik gelukkig niet, de lucht is hier droog, en als het dus een beetje waait gaat het wel.
Die warme dagen doen me denken aan Le Vigan. Verder lijkt het er niets op. Deze week een gezellige brief van Nel gekregen van 23 juni

7 Aug
Wel wat oud, maar doet er niet toe, post is post zeggen wij maar tegenwoordig. Ik geloof anders dat de boel wéér in de war is hetgeen geen wonder zou zijn. Verder geweldige brief van Lily, waarop ik eerst eens zal antwoorden.  Ja: Pflugk-Harttungstraße, wat deze persoon in zijn leve gedaan heeft is niet bekend, maar hij heeft in ieder geval een lastige naam achtergelaten, die iedereen verkeerd schrijft. Leuk dat Mies niet precies wist waar ze heen ging, maar van reisjes met onbekende bestemming, heb ik voorlopig genoeg. Alweer de kistjes, dat ik een nachtmerrie voor me, maar ik probeer het vandaag weer, al heb ik weer veel te doen. Leuk van je …. met Frans Tw. Je haren op “zolder” vind ik een prachtuitdrukking, het effect kan ik niet beoordelen op zo’n afstand. Dank je voor je lange brief. Doe de groeten aan Ler.
Wij krijgen officieel ook pas over een jaar verlof, daar kan Ellie zich mee troosten.
Vorige week zaterdag ben ik bij mevr. Heuer-Goedhart geweest, die me veel verteld heeft, en erg gezellig was. Zoals mensen die hier niet beslist blijven moeten voor hun werk, is ze de stad uit gegaan deze week. Ze denkt echter dat ik nog niet zo gauw naar huis zal mogen.
Een collega, Frans Wesseling, is afgekeurd en mag naar huis. Het verkeer is echter stopgezet naar Holland, zodat hij even zal moeten wachten. Als jullie wat wilt weten kun je misschien naar hem toegaan, ik zal zijn adres schrijven. Misschien kan hij uit eigen beweging de ouders opzoeken, hij is het geloof ik van plan.
Hirschgarten. Ik heb een brief gekregen van Pieters, en ik ben er erg blij mee. Nu weet ik tenminste wat er aan de hand is. Ik heb bemerkt dat de honing, die je het laatst gestuurd hebt, van de nieuwe oogst is! Dat was een verrassing: zo ver van je bijen en toch nog honing! Stuur bij gelegenheid eens een photo van mijn stal op.
Dat we van onze kamer af moeten is wel definitief, de tijd is nog niet bepaald. Vandaag heb ik alle emballage bij elkaar gepakt, en 7 formulieren ingevuld, in de hoop eindelijk het pakket naar huis te krijgen. De brief is wat kort, met Wesseling gaat er waarschijnlijk nog een mee deze week, als hij tenminste weg mag. Mijn laatste, enveloppe gaat er nu aan. In de winkels heb ik geen nieuwe kunnen krijgen.
Veel liefs
Oswald



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...