09 augustus 2018

2 Augustus 1943 Utrecht Lily aan eene Grietje Brink: Het is werkelijk verschrikkelijk dat jouw labjas nu onderweg naar Moffrika is


2 Augustus 1943 Utrecht
Beste Grietje,
Laat ik beginnen met je mee te delen in hoe groote mate mijn moeder en mij het schaamrood op de kaken ligt. Het is werkelijk verschrikkelijk dat jouw labjas nu onderweg naar Moffrika is. Ik had wel aan mams gezegd dat jij kleren hier had gelaten, maar natuurlijk niet precies allemaal wàt. Toen mams dat pakketje weg stuurde, zat ik in Ouderkerk, en was me van geen kwaad bewust. Mams heeft uren aan die jas zitten werken, er stukken in gezet en stoppen in gelegd; en ze was in de vaste overtuiging dat het een oude labjas van paps was, omdat die vroeger precies zulke monogrammetjes had, ook GB natuurlijk! Het is een afschuwelijk misverstand. Het spreekt vanzelf dat jij nu een jas van Oswald krijgt. Ik vind het iets verschrikkelijks gewoonweg, en ik hoop dat je het ons maar niet al te kwalijk zal nemen, al is het erg beroerd. Bovendien moet ik je mijn excuses aanbieden over het feit dat ik geen “sjoege” gegeven heb op je brief uit ….(ik weet niet meer , wel dat het in de buurt van Meppel ligt) Die laatste week heb ik erg hard moeten werken; toen ben ik naar Ouderkerk gegaan, en het was zulk strálend weer dat ik werkelijk tot niets anders in staat was dan lekker eten en drinken, en in de kano luieren, en naast de kano zwemmen. Ik ben die week werkelijk helemaal “ondergedoken”, had met geen mens ook maar enig contact meer. Nu kijken de mensen me hier allemaal aan met ogen als schoteltjes. Omdat ik onherkenbaar geworden ben van “bruinte”.
Vanmiddag heb ik je bonnen gaan halen. Het was helemaal niet druk gelukkig. Ik stuur ze hierbij op, in de hoop dat ze nog op tijd komen. Nog wel bedankt voor het planten van de boerenkool! Het was wel jammer dat je kwam toen we weg waren. Ik had je moeten schrijven, maar: zie boven. We wisten nl niet dat we nog een keer de gelegenheid zoude krijgen naar Ouderkerk te gaan. Onze vroegere buren gingen nl uit, en we mochten in hun huis. Paps was 4 aug. jarig, en toen zijn we bij de dokter gaan eten en hebben er de avond verder doorgebracht. Arike was er ook 1½ dag; de avond van 4 aug. was reuze gezellig, want de dokter en zijn vrouw zijn alle twee mensen waar je zo om lachen moet. Zij omdat ze zo uitbundig is, en hij omdat hij zo draag komiek is. Toen kwam de vrouw van de vroegere burgemeester ook nog even feliciteren, en die kan zich door paps zo lekker op stang laten jagen, nee je kunt je krom lachen om dat stel notabelen uit Ouderkerk. Het geheel mocht geslaagd heten. We hadden nl ook heel erg lekker gegeten.
Heb jij het prettig gehad in ?..? Ik weet niet hoe lang je er gebleven bent, ik hoop voor je dat je er nog was toen het zulk prachtig weer was. We kregen in 2 dagen 5 brieven van Oswald. Alles kwam tegelijk, nadat we een hele maand niets maar dan ook niets hadden gehoord. Hij schreef mij opgewekt, maar was ook ontevreden omdat hij niets van ons kreeg. Nou Griet, ik houd op. Je moet nog eens van za- op zondag komen of zo, als je tijd hebt. Ik vond het sneu dat ik er net niet was toen je kwam. Nu ga ik voorlopig niet uit, dus je kunt weer aan komen waaien.   Dag groetjes van Lily. En nogmaals uit naam van paps dank voor het planten Kan je het lezen?

P.S. Mams zegt dat we wel kunnen schrijven aan Oswald of hij de jas terug stuurt. Heb je dat liever? Schrijf dan eventjes a.j.b.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...