25 juli 2018

Berlijn Zondag 25 juli . 4 op één dag! Dat is nog eens post.


Fam Dr. G de Bruin
Maliebaan 127
Utrecht.
Zondag 25 juli
Lieve Mams.

Gelukkig heb ik nog wat tijd een aanvulling te schrijven op mij brief van zaterdag, die ik al aan Bob meegegeven heb. Laat ik beginnen met te zeggen, dat ik van de tomaten uit het pakje gesmuld heb. Ze waren prachtig. Het roggebrood was weer beschimmeld, en daar het warm is heb ik er maar korte metten mee gemaakt, ik heb de laatste stukjes vanavond opgegeten. Anders verdeel ik het in porties, rantsoenen, voor iedere dag wat. Gisteren was ik helemaal in de war van het feit, dat de broer van Bob mijn brief zou meenemen. Ik vond het zo heerlijk na al dat lange wachten eens bericht te sturen dat wel snel overkwam. Hebben jullie de brief ontvangen die ik vorige week maandag geschreven heb aan Lily? Deze brief schreef ik voornamelijk voor de pas, de labjas en Grandpère. Ik meen dat ik geschreven heb dat er al bericht naar E. Genouy weg was om te vragen naar een doctersverklaring. Dat is niet juist, want toen ik de brief klaar had, bedacht ik dat ik beter eerst kan gaan vragen wat er in zo’n verklaring moet staan, en dat weet ik nog niet. Overigens ziet het er naar uit dat we er binnenkort zonder dit ook wel heen kunnen. Ik schrijf beroerd, maar ik lig ook weer half op mijn bed.
Vanochtend heb ik heerlijk gezwommen, en vanmiddag met een vriend van Jan een concert aangehoord in de buitenlucht. Mams schrijft over gezelligheid, die maken we zelf hoor, alleen de tijd ontbreekt. Nu ook weer, ik heb slaap, het is half elf, maar ik heb nog zo veel te vertellen. Vanmorgen kwamen er twee aangetekende brieven, van Mams deze keer, van 3 en 17 juli. Er is geen touw meer aan vast te knopen.
Eerst nog even een verhaaltje over de spliterwten die je eens gestuurd hebt. Vorige week vrijdag dacht ik: morgen eens lekker erwtensoep eten, en dus vanavond die erwten weken. Zaterdag had ik geen tijd, dus erwten weken tot zondag. Anderhalf uur gekookt – geen verandering te constateren. Dus maandag weer opgezet, één uur – geen verandering, dinsdag geen tijd, soep moet wachten. Woensdag afgesproken met vriend, dus weer geen tijd, maar tegen het bederf even gekookt. Toen ik uitgebreid bij Han Nuchteren (Haarlemmer, studeert in Delft) was, bedacht ik me dat ik ze op had laten staan. Natuurlijk naar huis. Thuisgekomen, net droog gekookt, (na twee uur) pak van mijn  hart – maar boontjes nog niet gaar. Wat moet ik in Godsnaam met dit spul beginnen? Zijn  het soms nog van die goeie van voor de vorige oorlog of zo? Ik zal de andere ook maar eens proberen. Tenslotte heb ik het spul maar opgegeten, en ik heb er geen nadelige gevolgen van gehad. Malen in een koffiemolen is het beste denk ik.
Nu eindelijk antwoord op je brief van 3 juli ik zal nog een poging wagen deze week, om de pakketten kisten terug te sturen. We slapen hier erg rustig. Over de imkerij schreef ik al, ik heb het te best om enig risico te lopen. Nu de brief van 17 juli. Vandaag kreeg ik bovendien een brief van Mies en Co Broeder, dus 4 op één dag! Dat is nog eens post. De jusblokjes waren wat nat geworden, verder was alles in orde in dat tomaten – worteltjes pak. De bijen gaan me aan het hart, ik wacht eigenlijk nog op vak. berichten.
Wat betreft de pakjes: ik heb inderdaad zo’n beetje een voorraad aangelegd, ik ben meer dan één pakje voor wat betreft blikjes en havermout, daarom schreef ik: eens in de twee weken een pak. Ik kan hier altijd stamppot eten, dan is mijn maag vol, dat is maar een kwestie van geld.
Nu ga ik slapen, misschien komt er morgenochtend nog wat bij. Groeten van Jan en Klaas. Over verlof naar Grandpère schrijf ik nog wel weer, als ik weet of het kan.
Veel liefs,
Oswald
Stuur S.V.P. een keukenmes gewoon tafelmes, dat is zo practisch.

Maandag morgen.
Van mijn netje heb ik ontzettend veel plezier, ’s ochtends gaat mijn brood er in, en ’s avonds op de terugweg groenten of andere inkopen. Het is een goed idee geweest, van me, die dingen te maken, een vooruitziende blik! Het is hier prachtig weer, ik hoop dat jullie in Ouderkerk zitten.
Maandagavond 6 uur. Het gaat uitstekend met me. Pakje ga ik straks afhalen, (dus pakje na de tomaten)
Dààg – Neem me niet kwalijk als ik wat te veel gezegd heb over die worteltjes?
Zoentjes van
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...