24 juli 2018

Berlijn - 24 - VII ‘43 Ik schaam me dat ik je zover gebracht heb.


Berlijn - 24 - VII ‘43
Lieve Paps, Mams en Lily.

Wat zijn jullie toch een schatten om tomaten en worteltjes te sturen. Toen de eerste wortel te voorschijn kwam, zei Bob direct dat het een aardige grap was. Maar ik heb begrepen dat het bittere ernst is. Mijn vraag naar vitaminen heeft beslist een verkeerde uitwerking gehad. Stel je voor, gisteren avond ben ik, direct om half zes, na het werk dus, heerlijk gaan koken, worteltjes (op de bon gekocht) met aardappelen, en een ei, en een pietsie boter voor de lekkere smaak. Buikje strak gegeten, een bonbon toe. Pijpje gerookt, en naar het lager om een brief af te halen. Brief van Mams van 18 juni, oud nieuws dus, maar daarom niet minder blij er mee. Toen naar Berlijn om het pakje te halen. Om tien uur thuis. Pakje open en …..worteltjes!
Mijn brieven hebben dus wel een beetje en verkeerde indruk gegeven van wat er zo te koop is hier. Eergisteren heb ik bloemkool gegeten, en morgen eet ik weer bloemkool. Het is allemaal wel op de bon, maar omdat we nogal eens in de stad eten, hebben we daaraan genoeg.
Sla is er meestal en zonder bon. Langzamerhand weet ik nu ook zo’n beetje mijn tijd te verdelen, b.v. eerst het eten opzetten, en dan bootschappen doen, dan is alles gaar als ik thuis kom. Verder de gang naar het postkantoor combineren met eten in de stad. Zoals de pakjes nu komen; d.w.z. iedere dag week één kom ik makkelijk toe, en ik ben overtuigd dat ik nu beter eet dan jullie. Deze week krijg ik mijn bonnen 3½ kg aardappelen, 500 gram witbrood, 1800 gram bruinbrood, 150 gram havermout, of vermicelli, 225 gr suiker, 175 gram boter (anders 125 gr) 80 gram margarine 250 gram vlees, 62,5 gram kaas. Vorige week hadden we geen kaas, maar een ei. Melk 125cm3 per dag. Deze week heb ik drie keer wat fruit toegestopt gekregen op het lab. Als ik nu hierbij elke week een pakje krijg met boter, suiker en een roggebrood, dan is dit veel te veel. Ook uit de brief maak ik op dat ik een verkeerde indruk gewekt heb, jullie maken je te ongerust. Ik zal me eens laten wegen, en geregeld mijn gewicht melden. De laatste keer (4 weken geleden) was dit 59 kg, zeker niet minder dan toen ik vertrok. (Red: Oos is 1,60 meter lang. 59 kg is voor een jongeman van 25 jaar met die lengte een alleszins redelijk gewicht.)
Deze week is weer erg vlot verlopen, we hebben een reünie gehouden bij één van de lagergenoten, Edzard Engelkens (Groningen), die donderdag j.l. jarig was. Nu de meesten uit het lager verdwenen zijn, (er zitten er nog 8 à 10) houden we bij verjaardagen en zo bijeenkomsten die erg gezellig zijn. Vanavond heb ik van mijn dispuut weer bijeenkomst, met Klaas en Pels bij Jan. Morgen ga ik naar een concert in Friedrichshagen, weer zo’n openluchtconcert, waarover ik al schreef. Verder ga ik waarschijnlijk nog even zwemmen.
Zie zo, het gezellige deel van mijn “weekly Newsletter” zoals Bob dat noemt, zit er weer op, maar nu nog een zakelijk deel.
Ik ben erg blij weer eens wat te hoeren, als je geen brieven ontvangt gaat het plezier van het schrijven er ook gauw van af. De brief van Lily is het eerst aan de beurt, die van 14 juni, ontvangen 19 of 20 juli. Die van 20 juni heb ik al lang beantwoord! Ik ben blij dat Petertje het zo goed maakt, maar ik hoop toch dat ze niet zo hard groeit dat ze groot is als ik terug kom. Maar dat zal wel zo’n vaart niet lopen. Corrie zal wel binnenkort van het toneel verdwijnen, denk ik, dat is niet zo lang meer, ze hebben hier tenminste ook al geen vertrouwen meer in haar, al zijn ze wat huiverig om haar aan de dijk te zetten. Doe de groeten aan de Cornu-genoten, Alice, Jaques, Hajo en Willy, (die ook wel eens les mag geven) jammer dat ik je aria’s niet kan horen, je moet ze nog maar eens over zingen als ik weer thuis ben.
Nu Paps, die schrijft me daar een zware brief (23 juni), althans een brief met problemen. Over die bijen kan ik kort zijn: natuurlijk zou ik dolgraag thuis met de bijen prutsen, in plaats van hier te werken, maar ik ben niet van plan daarvoor het minste risico te aanvaarden. Op het ogenblik zit ik hier goed, in mijn vak, en behoorlijk goed verzorgd, bij vrienden, en met niet te zwaar werk. Het is onverantwoordelijk dit alles op het spel te zetten. Mams moet het zich maar niet te hart aantrekken, dat ik zo’n beslist antwoord geef, laat ze maar liever denken: dus heeft hij het goed. Over het geld heb ik geen bericht van de bank gekregen, dit komt nog wel. De toestand is wat dit betreft beter geworden, ik geloof dat ik nu ongeveer het evenwicht bereikt heb. Extra heb ik dus niet meer nodig, als ik de buffer op de bank heb. Over de voeding dus nog: worteltjes heb ik niet nodig, ik krijg hier behoorlijk groenten, een tweewekelijks pakket is op het ogenblik ruim voldoende, met de inhoud van de laatste pakketten gerekend.
Nu mijn lieve moesje, die –
Plotseling belt de broer van Bob op, hij heeft verlof om naar Holland te gaan, en hij neemt deze brief mee, als ik hem snel af schrijf. Het pakje van 13 juli heb ik gisteren ontvangen, met de worteltjes. Ik schaam me dat ik je zover gebracht heb. Ik had de smaak van rauwe worteltjes in mijn mond toen ik je pakje ging halen. Feliciteer pap uitgebreid met zijn verjaardag, deze brief komt tenminste wat dit betreft op tijd. Adres van Bob thuis is
Preadiniussingel 39a Groningen.
De broer van Bob heeft diphterie gehad, en mag twee weken met verglof. Als jullie wat mee te geven hebt zal hij dit wel doen, maar maak geen zware pakketten of zo maar een gezellige brief. Ik ben erg blij jullie eens goed nieuws te kunnen sturen, dat snel over komt. Het adres van mevr. Heuer geboren Goedhart heb ik genoteerd, of er gauw heen zal gaan is een tweede, de gezelligheid in eigen kring hebben we n.l. ook al opgevoerd.
Brief moet weg. Goede moed.
Een pakkerd van
Oswald

P.S. Bijvoet heb ik ook een brief geschreven.


Waarschuw Mevr. Egberts dat Jan het uitstekend maakt. Lang geen bericht gehad natuurlijk.

Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...