16 juli 2018

Berlijn – 16-VII ‘43 Mijn snor neemt langzamerhand dergelijke afmetingen aan, dat ik in moet grijpen.


Berlijn – 16-VII ‘43
Lieve Paps Mams en Lily.

Met een voldaan gevoel (ik zit bol), ga ik weer eens een brief voor jullie schrijven. Jan en Klaas hebben beiden vanavond opgebeld, en ze vertellen dat er weer stapels post gekomen zijn. Gelukkig maar, zonder post is het niets gedaan. Er zijn wel brieven verloren gegaan, ik zal dus moeten herhalen wat mijn wenschen wensen zijn. Na de brief van 20 juni van Lily, die ik op 9 juli ontving, kreeg ik geen post meer. 14 juli ontving ik het pakje van 6 juli (vG en L.) dat me weer een eind verder heeft gebracht met mijn eten. Als jullie zo doorgaan, eet ik vast veel beter dan de afzenders zelf, en dat vind ik helemaal niet nodig. De tabak rook ik op dit ogenblik, en hij smaakt best. Niets vermist. Morgen eet ik erwtensoep, ik heb de erwten in het water staan. Koken leer je ten slotte ook nog wel, al eet ik telkens aangebrande spullen. Vandaag heb ik rabarber klaargemaakt, jammer dat er zoveel suiker in ging, maar het was heerlijks. Havermoutse pap is steeds weer even heerlijk, zoiets verveelt nooit.
Mijn snor neemt langzamerhand dergelijke afmetingen aan, dat ik in moet grijpen. Hij gaat voor driekwart verdwijnen denk ik. Een photo sluit ik bij deze brief in, in de hoop dat hij over komt.
Vorige week zondagmorgen kreeg ik een brief uit D. met photo’s van jullie drie, waarmee ik erg blij ben, ze hebben een prachtplaats een het voeteneind van mijn bed gekregen, jammer dat er geen brief bij zat. Is de vriend van Eeltje weer met verlof geweest? Dat was sneller dan ik had gedacht, hij mag toch ook maar één keer per jaar naar huis? Bedank Eeltje en doe haar de groeten van mij.
Vanavond kreeg ik een brief van de nicht die Grandpère verzorgt. Ik sluit de brief hierbij in. Ik hoop dat hij jullie bereikt. Het staat er niet goed voor met Grandpère, ik zal eens proberen hoe moeilijk het is om verlof te krijgen er heen te gaan. Je kunt nooit weten. Een doctersverklaring over Grandpère zal wel het minste zijn, en verder een verklaring dat mams er niet heen kan. Maar enfin.

17 juli ’s morgens vroeg. Ik geloof wel dat het tijd wordt dat er iemand heen gaat, maar wie, in deze omstandigheden? Gelukkig dat die nicht, (ik weet verder niets van haar) tenminste nog wat doet en kan doen, voor de oude man.
Deze week ben ik “Angestelter” geworden, ik heb nu een maandsalaris van 190 RM, en er komt nog iets bij voor overwerk. Misschien dat ik nu uit kom. 
Zondag l.l. ben ik naar een muziek uitvoering van het stedelijk orkest van Berlijn, in het openluchttheater van Friedrichshagen geweest. Uitgevoerd werk o.a. de pastorale van Beethoven; het was erg mooi. Tot slot kwam natuurlijk Wagner, met “Eingang der Götter in Walhall”, bij de eerste roffel begon een hondje te blaffen, iedereen lachte, maar alleen de Hollanders wisten eigenlijk waarom, is het niet, mams? (Aan Henk schreef ik dat het stuk van Brahms was, die snapt er natuurlijk niets van).
Wim Gijzel heb ik gebeld, en we hebben afgesproken dat ik een weekend bij hem kom, waarschijnlijk volgende week. Deze week komen Jan, Klaas en Pels weer bij mij, Klaas en Pels konden vorige week niet, en dus komen ze deze week allemaal.

Zondag 3 uur. Vandaag een briefkaart van Grandpère gekregen, erg onduidelijk geschreven (van 30 juni) hij maakt het goed maar klaagt over zijn benen. Merkwaardig dat deze kaart tegelijk komt met de brief van die nicht.
Nu nog zakelijk: een tweede witte jas heb ik hard nodig; en een bord (geëmailleerd), en veder minder dringend een pyama, een kist-koffer (afm. 60x20x40) of zoiets, omdat één koffer kapot is, en ik bovendien graag iets achter slot wil kunnen doen. Pantoffels (oude). Brief aan Kögl is weg, die aan Bijvoet volgt. Mijn paspoort moeten jullie eens opzoeken (in mijn geldkistje of bij de andere), en aan het Zweedse consulaat vragen hoe ik het hier krijg.
Veel liefs voor paps, mams broer en zus, tantes en nichtjes enz. enz.
Oswald
P.S. ingesloten brief uit Frankrijk + 2 pasphotos met snor.
P.S. voor Lily: In dit huis 3 zoons, grootmoeder + grootvader. Dus veilig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...